Nadzwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy PKP Cargo podjęło uchwały ws. odwołania Krzysztofa Czarnoty oraz Marka Podskalnego ze składu rady nadzorczej spółki.
Uzasadnieniem odwołania Marka Podskalnego oraz Krzysztofa Czarnoty ze składu rady nadzorczej jest „utrata zaufania w związku z konfliktem interesów członków rady nadzorczej". Reprezentują oni związki zawodowe w spółce. – Na jednym z ostatnich posiedzeń rady nadzorczej przedstawiciele związków, którzy pobierają za obecność 10 tysięcy złotych, nie wywiązali się ze swoich obowiązków i nie zagłosowali za podwyżkami. Dlaczego? Bo są w konflikcie interesów jako funkcjonariusze związków – mówił niedawno prezes PKP SA Jakub Karnowski. Na początku września Podskalny i Czarnota otrzymali opinię prawną o działaniu na szkodę spółki.
– Nie chodzi o to, by w radzie nie było członków załogi, tylko o to, żeby te same osoby nie prowadziły jednocześnie sporu z zarządem. Zasiadający w radzie nadzorczej związkowcy domagali się informacji o spółce, do których jako członkowie rady mieli prawo, a następnego dnia przychodzili z tymi informacjami na negocjacje płacowe z zarządem – powiedziała dziś portalowi Money.pl osoba zbliżona do władz spółki.
Zmiany w statucie sprzeczne z prawem?
Dziś zatwierdzono również zmiany w statucie spółki PKP Cargo, o których można przeczytać w tym miejscu. Zmiany dotyczą głównie określenia koniecznych kompetencji członków rady nadzorczej, w szczególności tych wybranych przez pracowników. W treści zaproponowanej przez akcjonariusza znajdują się zapisy mówiące o tym, że członek zarządu nie może jednocześnie pełnić funkcji z wyboru lub zasiadać w organach zakładowej, ponadzakładowej lub ogólnokrajowej organizacji związkowej, federacji związków zawodowych lub konfederacji związków zawodowych.
Zdaniem związkowców, zmiany te są sprzeczne z prawem. Chodzi o to, że pakt gwarancji pracowniczych zapewnia udział trzech przedstawicieli związków w radzie nadzorczej i jednego w zarządzie spółki. „Zmiany w statucie spółki unicestwią partnerstwo i dialog społeczny. A trzeba pamiętać, że pakt gwarancji pracowniczych stanowi prawo w rozumieniu kodeksu pracy” – przekonuje Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP.
Zdaniem strony związkowej właściciel, wykluczając z rady nadzorczej dotychczasowych przedstawicieli pracowników, ingeruje w uprawnienia wynikające z paktu w sposób nieuprawniony. „Niedopuszczalne jest, by właściciel w sposób jednostronny decydował, kto może być przedstawicielem pracowników” – pisali w liście do minister Wasiak związkowcy.
– Żadna władza nie lubi jak jej patrzy się na ręce (...) ale tylko ekipa bankomatów posunęła się do tego, żeby odwoływać związkowców z rady nadzorczej – komentuje wiceprzewodniczący Federacji ZZP PKP Jan Przywoźny. Jak dodaje, odwołani mieli wieloletnie doświadczenie w pracach w radzie i dobre przygotowanie merytoryczne.
Czy będzie strajk w PKP Cargo?
Wkrótce skonfliktowane z zarządem związki zawodowe mają podjąć decyzję o strajku w PKP Cargo. Zdaniem Karnowskiego związkowcy są gotowi wykoleić działalności PKP Cargo w walce o zaledwie 40 złotych dalszych podwyżek (na portalu "RK" analizowaliśmy, że rozbieżność jest większa – przyp. JM).
Na dzisiejsze decyzje Rady Nadzorczej negatywnie zareagowali inwestorzy. Akcje spółki spadły o trzy procent.
Więcej na ten temat zmian w statucie PKP Cargo przeczytasz na portalu MONITOR
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.