PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z wykonawcą ZUE umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach unijnego projektu „Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice”. Dzięki temu kontraktowi portfel zamówień tego wykonawcy wzrośnie o 174,5 mln zł netto (214,7 mln zł brutto).
Przedmiotem zamówienia jest modernizacja linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice, która obejmuje m.in. wykonanie robót konstrukcyjnych, inżynieryjnych, budowlanych, torowych, elektrycznych, teletechnicznych i geologicznych oraz przygotowanie dokumentacji projektowej i powykonawczej przebudowy. W ramach prac wymieniona zostanie nawierzchnia torowa wraz z elementami sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy, wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania, zapewnią sprawny przejazd pociągów w zimie. Wyremontowane i przebudowane zostaną łącznie 44 obiekty inżynieryjne: 4 wiadukty, 5 mostów i 35 przepustów. Modernizacja istniejących przejazdów kolejowo-drogowych oraz podwyższenie ich kategorii wpłynie na większy poziom bezpieczeństwa. Umowę na wykonanie tych prac PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z ZUE 5 czerwca.
Inwestycja istotna dla przewozów towarowych
Termin realizacji zadania to 28 miesięcy od daty rozpoczęcia prac. Modernizacja odcinka Wyczerpy – Chorzew Siemkowice, o łącznej długości 47 kilometrów, przyczyni się do przyspieszenia transportu towarów koleją pomiędzy województwem śląskim i łódzkim. Zlikwidowane zostaną dotychczasowe ograniczenia prędkości oraz przywrócone odpowiednie parametry techniczne torów i obiektów inżynieryjnych. Odcinek Wyczerpy – Chorzew Siemkowice ma istotne znaczenie z punktu widzenia prowadzenia towarowego ruchu kolejowego. Stanowi kluczowe połączenie pomiędzy Częstochową, a linią kolejową nr 131 (tzw. „węglówką”), łączącą południe kraju z Pomorzem.
Cieszymy się z podpisania kolejnej umowy z PKP PLK SA. Wartość naszego portfela zamówień przekracza już 1,1 mld zł. Czekamy także na pozytywne sfinalizowanie kolejnych przetargów, w których złożyliśmy najkorzystniejsze oferty o wartości również ok. 1,1 mld zł – skomentował Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE. – Aktywnie poszukujemy nowych zadań, zarówno na rynku krajowym jak i za granicą, we wszystkich obszarach naszej działalności. Jesteśmy doskonale przygotowani zarówno pod względem potencjału kadrowego, jak i sprzętowego, do jak najpełniejszego wykorzystania rynkowych perspektyw – dodaje.
Nie dla pasażerskich?Linia kolejowa nr 146 posiada status linii o znaczeniu państwowym. Inwentaryzowany fragment linii powstał w 1938 roku, a w 1984 dokonano jego elektryfikacji. Prędkość konstrukcyjna wynosi 100 km/h i z taką prędkością będą mogły poruszać się pociągi po zakończeniu prac modernizacyjnych.
W związku z tym, że PKP PLK nie widziały perspektyw na wznowienie przewozów o charakterze regionalnym, podjęły decyzję o likwidacji istniejących przy tej linii peronów przystankowych przy okazji remontu. Samorząd województwa łódzkiego protestuje przeciwko likwidacji peronów, bo nie wyklucza, że w przyszłości racjonalne będzie wznowienie przewozów. Zarzuca też PKP PLK, że decyzja o likwidacji infrastruktury była niedostatecznie skonsultowana z urzędem marszałkowskim. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.
W informacji o podpisanej umowie PKP PLK nie informuje o znaczeniu linii dla pociągów pasażerskich. - Znaczne przyspieszenie pociągów umożliwi przewóz większej ilości ładunków i pozwoli lepiej wykorzystać możliwości trasy. Rewitalizacja tego odcinka linii będzie ważnym impulsem rozwoju firm inwestujących w regionie i wpłynie na wzrost efektywności transportu kolejowego jako ekologicznego oraz konkurencyjnego środka przewozu towarów względem transportu drogowego - informuje PLK.