W zeszłym roku Przewozy Regionalne rozstrzygnęły postępowanie przetargowe na modernizację 5 zespołów trakcyjnych ED72 z opcją na siedem kolejnych. Zamówienie trafiło do ZNTK Mińsk Mazowiecki, które wyceniło ofertę na 9,99 mln zł netto za sztukę Jeden ze zmodernizowanych składów został uchwycony podczas jazdy próbnej z czołem łudząco podobnym do… Elfa 2.
Przedmiotem prowadzonego w zeszłym roku zamówienia PR jest usługa modernizacji wraz z naprawą piątego poziomu 5 sztuk ED72. ED72 to zbudowany w liczbie 21 sztuk młodszy i nieco nowocześniejszy brat EN57. Zmodernizowane pojazdy będą przeznaczone do realizacji pracy przewozowej z prędkością maksymalną 120 km/h. Jak zapisano w specyfikacji „zmodernizowane pojazdy powinny spełniać ogólne wymagania w zakresie przystosowania do ruchu regionalnego, konstrukcja oraz wyposażenie powinny zapewniać komfortową podróż w czasie przejazdu co najmniej do 4 godzin”. Zarząd przewoźnika zastrzegł sobie możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejnych 7 sztuk ED72.
W ramach modernizacji pojazdy dostaną nowy asynchroniczny napęd, który pozwoli rozpędzić się im do 120 km/h (obecnie 110 km/h), pojawi się też możliwość rekuperacji energii. Maszynista dostanie do dyspozycji nową kabinę z systemami diagnostycznymi, za kabinami pojawi się pomieszczenie dla obsługi pociągów. W pojeździe zamontowana zostanie klimatyzacja, będzie 8 miejsc dla rowerów oraz toaleta dla osób niepełnosprawnych zgodna z TSI PRM. Więcej o specyfikacji prac piszemy
tutaj.
W czerwcu zeszłego roku Przewozy Regionalne rozstrzygnęły postępowanie, wybierając ofertę ZNTK Mińsk Mazowiecki. Wartość oferty to 147,45 mln zł brutto wraz z opcją. Cena za modernizację jednego ezt to 9,99 mln zł netto.
Jeden ze składów ED72 został uchwycony podczas próby biegów. Uwagę przyciąga to, że pojazd w malowaniu Polregio ma czoło łudząco podobne do… Elfa 2. Korzystanie z rozwiązań stylistycznych Pesy nie dziwi, wszak miński ZNTK od 2008 r. jest częścią Grupy Pesa.
Zmodernizowane składy z zamówienia mają zostać dostarczone do końca maja 2018 r., a z opcji – do końca października 2018. Modernizację kolejnych pojazdów zapowiedział nowy prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski. Piszemy o tym
tutaj.