Andrzej Kosztowniak zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z prośbą o przekazanie szczegółowego harmonogramu robót torowych zaplanowanych w obrębie Radomia. Dzięki temu wiemy, jaki harmonogram prac przygotowały PKP PLK. Znamy również terminy zamknięć torowych.
Poseł Andrzej Kosztowniak wystosował interpelację odnoście prac na liniach kolejowych nr 8 oraz 22 prowadzących do Radomia. Dzięki niemu wiemy więcej o planowanych pracach, których rozpoczęcie nastąpi niebawem. Istotna z punktu widzenia Warszawy jest linia radomska o numerze 8, która prowadzi bezpośrednio do Kielc. W przyszłości planowane jest uruchomienie pociągów
do Kielc co 2-3 godziny.
Projekt modernizacji linii nr 8 podzielono na cztery etapy realizacyjne:
• Lot A: Warszawa Okęcie – Czachówek (380 mln zł),
• Lot B: Czachówek – Warka (217 mln zł),
• Loty C, D, E: Warka – Radom (430 mln zł),
• Lot F: Stacja Radom – zakończony w 2016 (100 mln zł).
Dodatkowo dla całości projektu na odcinku Warszawa Okęcie – Radom realizowany jest kontrakt na zabudowę urządzeń SRK o wartości 260 mln zł. Ponadto PKP PLK planują także zawarcie kontraktu na
zabudowę systemu ERTMS/ETCS o szacunkowej wartości 69 mln zł.
Linia gotowa w 2021 roku
Obecnie prowadzone są prace na 27-kilometrowym odcinku pomiędzy Warszawą Okęciem a Czachówkiem Płd., gdzie trwa wymiana torów, rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem oraz sieci trakcyjnej, w celu zapewnienia przejazdu pociągów z prędkością 160 km/h. Modernizowane są 3 stacje oraz 6 przystanków między Warszawą Okęciem i Czachówkiem Południowym. – Etap ten rozpoczęto w IV kwartale 2015 roku, a jego zakończenie planowane jest na IV kwartał 2017 roku – wyjaśnia resort.
Obecnie inwestycja ta wchodzi w kluczową fazę modernizacji odcinka. Prowadzone są roboty zmierzające do oddania do eksploatacji toru nr 1 oraz częściowo toru nr 2 szlaku Piaseczno – Czachówek Płd. (w tym budowa peronów, przejazdów kolejowo-drogowych, obiektów inżynieryjnych). Z kolei na III kwartał zaplanowano podbicie stabilizacyjne i szlifowanie szyn na całym odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek Płd. Na IV kwartał zaplanowano zakończenie robót na obiektach inżynieryjnych.
W przypadku dwóch pozostałych części, które dopiero zostaną zrealizowane, PKP PLK w drugim kwartale tego roku
podpisały umowy z wykonawcami na odcinek Czachówek Płd. – Warka (Lot B) oraz Warka – Radom (LOT C, D, E).
W latach 2017-2018 mają trwać prace przygotowawcze dla obu odcinków. Roboty budowlane na odcinku Czachówek Płd. – Warka (Lot B) rozpoczną się dopiero w IV kwartale 2018 roku i potrwają do IV kwartału 2020 roku. Z kolei na odcinku Warka – Radom (LOT C, D, E) ruszą w tym samym czasie, jednak potrwają dłużej, bo do II kwartału 2021 roku. Z kolei w 2019 roku ruszy realizacja prac w zakresie zabudowy systemu ERTMS na odcinku Warszawa Okęcie – Radom. W ramach prac przewiduje się zabudowę urządzeń systemu ERTMS/ETCS poziom 2 obejmujących obszary LCS Okęcie i LCS Radom. Zakończenie przewidziano do 2023 roku.
Kiedy zamkną?
Podczas robót, resort zapowiada, że ruch pociągów będzie prowadzony po jednym torze. – Na odcinku Warka – Radom ruch pociągów będzie częściowo utrzymany w początkowej i końcowej fazie robót. W pozostałych fazach, ze względu na to, że jest to odcinek jednotorowy, przewoźnicy kolejowi zapewnią zastępczą komunikację autobusową – wyjaśnia.
Podano także przewidywane terminy zamknięcia linii kolejowej nr 8 na odcinku Warka – Radom i wprowadzenia komunikacji zastępczej. Pierwsze zamknięcie nastąpi od I kwartału 2019 r. do II kwartału 2019 r. na odcinku Dobieszyn – Radom. Następnie, od II kwartału 2019 r. do IV kwartału 2019 r. przerwa w ruchu dotknie odcinek Warka – Radom. Ostatnie wstrzymanie ruchu będzie miało miejsce od IV kwartału 2019 r. do I kwartału 2020 r. na dcinku Dobieszyn – Radom.
Prace na linii 22 nie przyspiesząTrwają także prace na linii kolejowej nr 22. Służą one przygotowaniu tej linii do
pełnienia funkcji linii objazdowej podczas prac na linii kolejowej nr 8. W ramach projektu „
Prace na linii kolejowej nr 22 i 25 na odcinku Gałkówek – Tomaszów Mazowiecki – Radom oraz na przyległych łącznicach” roboty na linii nr 22 rozpoczęto w 2016 roku, zakończenie planuje się natomiast w 2018 roku. Prowadzona inwestycja ma pozwolić na przywrócenie pierwotnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych w torze nr 1. Pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h.
Wykonawca prac wykonał już przebudowę nawierzchni toru nr 1 na odcinkach: Radzice I – Radzice i Radom Krychnowice – Radom oraz w stacjach: Radzice, Wolanów i Radom Krychnowice – w torze nr 1 i 2. Dodatkowo przebudowano rozjazdy w stacjach Radzice, Wolanów i Radom Krychnowice oraz 5 przejazdów kolejowo-drogowych. Wartość wykonanych prac to ok. 28 mln zł.
W tym roku PKP PLK planują z kolei przebudowę nawierzchni toru nr 1 na odcinkach: Radzice – Drzewica wraz ze stacją Drzewica oraz Przysucha – Wolanów wraz ze stacjami Przysucha i Wolanów, a także Wolanów – Radom Krychnowice. W ramach prac wykonana zostanie m.in. przebudowa rozjazdów oraz przebudowa nawierzchni kolejowo-drogowej na 22 przejazdach. Wartość prac szacuje się na ok. 43 mln zł.
W ostatnim roku trwania inwestycji – w 2018 – prowadzone mają być dopiero prace na odcinku Drzewica – Przysucha, które obejmą kompleksową wymianę nawierzchni toru nr 1 na wybranych odcinkach oraz na 7 przejazdach kolejowo-drogowych. Wartość prac szacuje się na ok. 15 mln zł.
Resort wyjaśnia jednak, że inwestycja na linii kolejowej nr 22 nie może zostać przyspieszona, gdyż nie pozwala na to sytuacja ruchowa i inwestycyjna na szerszym fragmencie sieci kolejowej w obrębie węzłów warszawskiego, koluszkowskiego, radomskiego, dęblińskiego i łukowskiego. – Prace zostaną zakończone do końca 2018 r., czyli przed przewidywanym wystąpieniem największych utrudnień w ruchu pociągów na linii kolejowej nr 8 – podaje ministerstwo.