Fot. Koleje MazowieckieZnaczenie P+R w liczbie pasażerów KM
Temat systemów Park&Ride był jednym z ważnych wątków tegorocznej konferencji „Parkingi 2016”. Wydawać się może, że parkingi mogą mieć mało wspólnego z koleją, jednak Koleje Mazowieckie – i ich doświadczenie w tej kwestii – pokazują coś innego. – Transport szynowy w Europie jest podstawą dobrze działającego systemu P&R – podkreśla Andrzej Szarata, doktor z Politechniki Krakowskiej. To samo twierdzi Dariusz Grajda, członek zarządu KM.
Co i rusz odżywa dyskusja o zasadności budowy systemu „Parkuj i Jedź”, zwłaszcza, gdy za przykład podawany jest parking na Połczyńskiej w Warszawie. Inwestycja ta może nie należy do trafnych, jednak systemy parkingów, które powstają za sprawą Kolei Mazowieckich przeczą argumentom przeciwko budowie P&R. Warunkiem jest jednak umiejętne rozplanowanie, o czym przekonuje przewoźnik.
Parking jako część systemu
Koleje Mazowieckie zwracają uwagę na poprawę liczby podróżnych, na co wpływ miały także wybudowane w ostatnich latach parkingi typu Park&Ride. – Przewoźnik, jak zaczynał swoją działalność w 2005 roku, przewoził ok. 40 mln podróżnych. W 2015 r. jest to już 62,5 mln – przytacza dane Dariusz Grajda, członek zarządu KM. – Po części wynik jest zasługą rozbudowanego rozkładu jazdy, jednak duży w tym wpływ także P&R – dodaje.
Jak zaznacza Grajda, parking w systemie „Parkuj i Jedź” nie może tylko służyć za miejsce postojowe. – Człowiek, który wybiera tę formułę powinien wiedzieć, że jak zaparkuje samochód, to idzie na peron, z którego za chwilę odjedzie pociąg i którym szybko dojedzie do centrum Warszawy. Jeżeli ludzie przyjadą do Otwocka i wiedzą, że mogą stąd w ciągu pół godziny dotrzeć do Warszawy Śródmieście i jest to pewne, bo tam nie będzie nigdy korka, to wybiorą taki środek transportu – i wybierają – co widać po okolicach stacji Otwock – mówi Grajda.
Niezawodność jest kluczem
Doktor Politechniki Krakowskiej – Andrzej Szarata – określa to mianem niezawodności. – Jest to pewność w dotarciu do celu w założonych ramach czasowych – wyjaśnia. I to ten element jest szczególnie ważny wśród podróżnych, którzy decydują się na korzystanie z formuły P&R. – Transport szynowy w Europie jest podstawą dobrze działającego systemu P&R – podkreśla Szarata.
Przykładem są tutaj pociągi przyspieszone Kolei Mazowieckich, które zatrzymują się wyłącznie na stacjach, przy których istnieją parkingi P&R. – Uruchamiamy kilka takich przyspieszonych pociągów, żeby ci ludzie, którzy mają najdalej, szybciej dojeżdżali do stolicy. I one cieszą się bardzo dużą frekwencją – mówi Dariusz Grajda, członek zarządu KM. Jak podał, szczególnie duże zainteresowanie podróżnych widać w pociągach z Łukowa, Płocka, Działdowa czy Ciechanowa.
– Kilka lat temu, kiedy nie było tych pociągów przyspieszonych, przy stacjach kolejowych było dużo miejsca na zaparkowanie samochodu. Dzisiaj w Ciechanowie już od szóstej rano nie ma miejsc – mówi Grajda. – Te 700 miejsc, które oferujemy, to nie jest jakaś nadzwyczajna liczba, ale na pewno jest to zachęta. I teraz, jeśli jako firma chcielibyśmy zwiększyć jeszcze bardziej liczbę podróżnych, to na pewno poprzez zwiększenie liczby miejsc parkingowych, czyli rozbudowanie systemu P&R – dodaje.
Linia do Otwocka
Jak się okazuje, parkingi nie mogą powstawać w miejscu, z którego podróżny może jeszcze dojechać wygodnie i bez korków 5-10 km samochodem. – Tak naprawdę nie jest to wtedy żadną zachętą. Jak już siedzę sobie w tym ciepłym samochodzie, to sobie pojadę jeszcze 5 km dalej. Jeżeli chcemy mieć zapełniony parking, to budujemy go na granicy zatorów komunikacyjnych i wtedy może on efektywnie funkcjonować – podkreśla Andrzej Szarata, doktor z Politechniki Krakowskiej.
Przykładem jest tutaj linia do Otwocka. – Pomiędzy Otwockiem a gminą Józefów płynie rzeka i jest jeden most, a na nim są ciągle korki – mówi Grajda. – Dlatego wszyscy z okolicy i całego powiatu zostawiają swoje samochody pod stacją właśnie w Otwocku – dodaje.
– To muszą być lokalizacje wytypowane właśnie na granicach, gdzie kierowca zaczyna przeliczać czas, jaki jest mu potrzebny do dotarcia do celu – mówi Grajda. Stąd też pojawił się pomysł, żeby wymóc na zarządcy infrastruktury albo jednostkach samorządowych budowę parkingów przy okazji modernizacji linii kolejowych. – Obserwujemy na całej linii w mniejszych miejscowościach, że przy każdym przystanku w sumie stoi na dziko po kilka-kilkanaście samochodów – tłumaczy pomysł Grajda.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.