Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Zmiany w MIB. Odchodzi Stefan Jarecki, dymisję złożył Piotr Stomma (aktualizacja)

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-08-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zmiany w MIB. Odchodzi Stefan Jarecki, dymisję złożył Piotr Stomma (aktualizacja)
Fot. pixabayPiotr Stomma złożył dymisję
Jak poinformował portal TVN24, swoje stanowiska w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa stracił Stefan Jarecki – dyrektor Departamentu Kolejnictwa w MIB. Dymisję ze stanowiska miał złożyć również podsekretarz stanu odpowiedzialny w MIB za kolej – Piotr Stomma.

Aktualizacja: godz. 12:50

Do spraw personalnych dotyczących Piotra Stommy i Stefana Jareckiego odniósł się ich pracodawca – Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

– 3 sierpnia 2016 r. ze stanowiska dyrektora Departamentu Kolejnictwa odwołany został Stefan Jarecki. Na to stanowisko z dniem 4 sierpnia 2016 r. powołany został Tomasz Buczyński. Wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma złożył dymisję w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Była to jego osobista decyzja. Decyzje o powołaniu i odwołaniu sekretarzy i podsekretarzy stanu podejmuje Prezes Rady Ministrów.

Wiceminister Piotr Stomma od jutra udaje się na zaplanowany wcześniej urlop wypoczynkowy. Dymisja wiceministra Stommy nie ma wpływu na bieżącą działalność spółek kolejowych.

Zmiany w MIB

Piotr Stomma był w MIB odpowiedzialny za kolej od listopada 2015, zastępując związanego z poprzednią ekipą rządową Sławomira Żałobkę. Obecnie ma 63 lata, jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Od 1990 związany był z Ministerstwem Transportu. Był doradcą podsekretarza stanu w tym resorcie i pełnił obowiązki dyrektora departamentu. W 2002 r. został głównym specjalistą w Departamencie Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury, od 7 listopada 2005 do 6 maja 2006 był podsekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa, a później, od listopada 2007, w Ministerstwie Transportu.

Jak nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, o czym także poinformował portal TVN24, Piotr Stomma złożył dymisję po tym, jak w środę stanowisko w MIB stracił Stefan Jarecki – dyrektor Departamentu Kolejnictwa. Na razie nie wiemy, kto będzie następcą obu urzędników. 

Tłem zmian w MIB spadek wartości inwestycji na kolej?

Obaj urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa odpowiedzialni byli za nowelizację pozostawionego po rządach PO-PSL Krajowego Programu Kolejowego. Już na początku roku zapowiedziano jego przegląd a nową wersję do konsultacji społecznych przedstawiono z końcem lipca, o czym piszemy tutaj. Cały projekt przedstawiony do konsultacji można przeczytać tutaj.

Celem nowelizacji jest minimalizacja ryzyka niewykorzystania przez kolej 67,5 mld zł środków unijnych w obecnej perspektywie finansowej UE do roku 2020 (z wydatkowanie do roku 2023). Niestety, w nowym KPK wyraźnie widać spadek wartości projektów z listy podstawowej z 67,5 mld na 66 mld, co bardzo szybko dostrzegła branża.

– Tak jak inni, ciągle czekamy na boom na rynku kolejowym, a tego boomu niestety na razie nie widać – mówił niedawno Przemysław Janiszewski, dyrektor oddziału kolejowego w Skanska. – Uczestniczymy w postępowaniach przetargowych, które są często dwustopniowe, prekwalifikacje nie stanowią dla nas problemu. Niestety, często procedury się opóźniają i to zaczyna stawać się problematyczne – dodał. Powiedział też, że rok 2016 – ze względu na niewielką liczbę przetargów – jest dla niego negatywnym zaskoczeniem.

Jeśli chodzi o poszczególne lata, to planowano wydać od 2016 roku kolejno 7; 6,2; 9,5; 14,3; 18,4; 7; 2,9 oraz 1,9 mld złotych. Obecna prognoza to 5,2; 5,4; 8,6; 12,2; 12,2; 12,9; 6,1 oraz na koniec 3,4 mld złotych. Widać więc bardziej równomierne rozłożenie wydatków w latach 2019–2021 – głównie przez przeniesienie wydatków na lata późniejsze.

Widać więc, że ratowanie środków na kolej nie do końca się udaje, co mogło stać się przyczyną zmian w ministerstwie.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju dalej czy bliżej?

Prawo i polityka

Powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju dalej czy bliżej?

Jakub Madrjas 16 stycznia 2018

Gala z okazji Święta Kolejarza

Prawo i polityka

Gala z okazji Święta Kolejarza

inf. prasowa/Rynek Kolejowy 20 listopada 2017

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju dalej czy bliżej?

Prawo i polityka

Powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju dalej czy bliżej?

Jakub Madrjas 16 stycznia 2018

Gala z okazji Święta Kolejarza

Prawo i polityka

Gala z okazji Święta Kolejarza

inf. prasowa/Rynek Kolejowy 20 listopada 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5