Zmiany w Krajowym Programie Kolejowym mają na celu uzupełnienie listy projektów o inwestycje, które otrzymały już akceptację do udziału w programie CEF. Dodano też projekty realizowane we współpracy z samorządami.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa skierowało do konsultacji społecznych projekt zmian Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Wśród większych zmian, jakie przewidziano w zaktualizowanej wersji KPK, jest m.in. linia Podłęże – Piekiełko, o czym pisaliśmy
tutaj.
W przesłanym do konsultacji KPK można znaleźć pozycję
"Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności" którą wyceniono na kwotę 1,09 mld zł. Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, wskazany projekt nie jest zadaniem nowym, lecz stanowi powtórzenie zadania w obowiązującym KPK. W projekcie uchwały nie ma wyszczególnionych zadań, gdyż te zostaną wyłonione w konkursach.
– Jak wskazano na stronie 20 projektu aktualizacji KPK: lista projektów aglomeracyjnych POIiŚ 2014–2020 zostanie uszczegółowiona przez ministra właściwego ds. transportu w oparciu o wyniki konkursu. Podyktowane to jest konkursowym charakterem wyboru w zakresie linii aglomeracyjnych, co skutkuje brakiem możliwości określenia listy tych zadań na etapie zatwierdzania KPK – informuje Elżbieta Kisil, rzeczniczka Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Wronki – Słonice w rezerwie Z kolei modernizacja środkowego fragmentu linii E59 Poznań Główny – Szczecin czyli odcinka Wronki – Słonice została przesunięta na listę rezerwową. Jak wyjaśnia rzeczniczka MIB, modernizacja tej magistrali będzie finansowana w ramach funduszy „Łącząc Europę” (CEF) a wniosek, zaakceptowany w pierwszym naborze CEF, swoim zakresem obejmuje projektowanie dla całego odcinka Poznań Główny – Szczecin Dąbie, ale roboty budowlane jedynie na odcinkach Poznań Główny – Wronki i Słonice – Szczecin Dąbie. Z tego powodu środkowy odcinek przesunięto na listę rezerwową.
– Pojawienie się dodatkowej pozycji w KPK ma charakter porządkowy, odzwierciedlający wyniki konkursu CEF i ma na celu umożliwienie przejścia do realizacji prac na odcinku Wronki – Słonice w przypadku wygospodarowania środków – mówi Kisil.
Zgorzelec i Terespol ujęte w CEFNa listę podstawową zostały przesunięte inne projekty, które otrzymają wsparcie z funduszu CEF tj. elektryfikacja linii Zgorzelec – Węgliniec oraz modernizacja linii E20 Łuków – Terespol. Listę podstawową uzupełniono też o projekty, które będą realizowane w ramach regionalnych programów operacyjnych.
W nowym KPK zwiększono kwotę zarezerwowaną na projekt modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk. Inwestycję tę wyceniono na 2 mld zł. Większa wartość projektu ma umożliwić sfinansowanie budowy drugiego toru na tej linii. O potrzebie budowy tego toru mówi się od lat.
– W toku analiz zidentyfikowano zasadność przebudowy tej linii, w tym m.in. dobudowę jednego, a na niektórych odcinkach dwóch nowych torów. To spowodowało zwiększenie wartości projektu w aktualizowanym KPK w celu zabezpieczenia środków na realizację każdego z wariantów analizowanych w toku prac przedprojektowych – zapewnia przedstawicielka MIB.
Wybór wariantu przebudowy, poparty wynikami analizy kosztów i korzyści, planowany jest w III kw. br. Po akceptacji KPK zarządca infrastruktury rozpocznie przygotowania do realizacji inwestycji.