Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Zmiany przepisów kolejowych wracają do komisji

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zmiany przepisów kolejowych wracają do komisji
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Wczoraj sejm ponownie skierował do Komisji Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym i kilku innych ustaw. Jego głównym celem jest otwarcie rynku i liberalizacja norm w zakresie transportu kolejowego, ale rynek ma kilka obaw związanych ze zmianami.

Ostatnim punktem porządku wczorajszych obrad sejmu było drugie czytanie rządowych propozycji zawartych w projekcie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Ze względu na zgłoszone poprawki, projekt został ponownie skierowany do Komisji Infrastruktury.

Jak informuje rząd, „jego celem jest otwarcie rynku i liberalizacja norm w zakresie transportu kolejowego”, a proponowane zmiany m. in. umożliwiają szerszej grupie podmiotów zamawianie tras pociągów. Rząd zapewnia, że projekt stwarza warunki dla poprawy funkcjonowania przewoźników kolejowych. Nowelizacja ma zaimplementować przyjętą w 2012 roku dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.

Ta implementacja przepisów europejskich do polskiego prawa miała być dokonana w czerwcu ubiegłego roku, w związku z czym Polsce grożą kary. Branżę niepokoi jednak fakt, że prawo unijne implementuje zaledwie połowa zapisów ustawy. Reszta nowelizacji dotyczy spraw, które mogłyby być omawiane szerzej i bez groźby powiększania kar z Brukseli.

Mimo to, komisja infrastruktury nie dokonała poważniejszych zmian w rządowym projekcie. Tymczasem organizacje branżowe mają kilka uwag do projektu, które trudno będzie rozważyć pod presją czasu. – Najważniejsze problemy niepokojące branżę kolejową to wprowadzenie opłaty manewrowej, o której wiemy bardzo niewiele. Zaostrzenie kryteriów wydawania przez UTK decyzji o otwartym dostępie, które w nowym brzemieniu umożliwią blokowanie rozwoju konkurencji w dalekobieżnych przewozach pasażerskich oraz bardzo krótkie terminy odpowiadania na żądania informacji zgłaszane przez UTK – wylicza prezes Fundacji Pro Kolej Jakub Majewski.

Nowa grupa infrastruktury – stacje pasażerskie

Jak czytamy w rządowym opisie projektu, w ustawie poprawiono definicję zarządcy infrastruktury, bocznicy, linii oraz sieci kolejowej. Skutkiem wprowadzonych zmian bocznica kolejowa będzie infrastrukturą kolejową, a jej użytkownik – szczególnym przypadkiem zarządcy infrastruktury. Ma to znaczenie zarówno w wymiarze bezpieczeństwa, jak i ekonomicznym. W projekcie rozróżniono udostępnianie infrastruktury dla potrzeb przejazdu pociągu i manewrów – manewry realizowane będą bez rozkładu jazdy. Rozszerzono także katalog podmiotów, które mogą występować do zarządcy infrastruktury kolejowej o przydzielenie zdolności przepustowej

W projekcie nowelizacji wyodrębniono nową grupę „obiektów infrastruktury usługowej”, w stosunku do których stosowane są szczególne zasady udostępniania i pobierania opłat za korzystanie z nich. Opłaty te będą mogły pokrywać w pełni funkcjonowanie oraz przynosić zysk; takie praktyki w stosunku do infrastruktury kolejowej ukrócił głośny wyrok trybunału w Strasburgu, obecnie stawki dostępu mogą pokrywać tylko koszty udostępniania. Infrastrukturę usługową będą stanowić m. in. stacje pasażerskie i dworce, za co zapłacą przewoźnicy.

Zmiany w UTK i finansowaniu zarządcy infrastruktury

Kolejną zmianą przepisów w ramach pakietu zmieniona zostanie formuła nadzoru ze strony ministra właściwego do spraw transportu nad Prezesem UTK. Powoływanie i odwoływanie Prezesa UTK będzie należało do kompetencji Prezesa Rady Ministrów.

Przewiduje się wprowadzenie regulacji zapewniających stabilność finansowania zarządców infrastruktury kolejowej. Dofinansowanie będzie określane na podstawie programu wieloletniego. Jak informowaliśmy w lutym, ministerstwo rozważa rozszerzenie listy dotowanych zarządców infrastruktury. Inne niż PKP PLK może wesprzeć kwotą nawet 60 mln złotych rocznie.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5