Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Zły stan mostu na Odrze. Więcej pieniędzy na szlak Zbąszynek – Czerwieńsk

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-11-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Zły stan mostu na Odrze. Więcej pieniędzy na szlak Zbąszynek – Czerwieńsk
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plStacja w Zielonej Górze
Trwają przygotowania do modernizacji linii kolejowej 358 Zbąszynek – Gubin, na odcinku pomiędzy Zbąszynkiem a Czerwieńskiem. Odcinek ten wykorzystują m.in. pociągi TLK kursujące między Zieloną Górą a Poznaniem. Zły stan mostu na Odrze w Pomorsku, znajdującego się na Odrze, to główna bolączka kolejarzy. Naprawa przeprawy będzie kosztowała ponad 30 mln zł.

Pierwszy etap modernizacji linii 353 zakończył się w głównym zakresie w 2013 roku i dotyczył budowy łącznicy kolejowej, która omija Czerwieńsk i umożliwia przejazdów pociągów Poznań – Zielona Góra w czasie o 20 minut krótszym (wykluczono konieczność zmiany czoła pociągu w Czerwieńsku). Obecnie kończy się także modernizacja stacji kolejowej w Zielonej Górze. Przed nami druga faza modernizacji linii na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk. Okazuje się, że najważniejszy obiekt na linii – most na Odrze w Pomorsku, może pochłonąć większość środków przewidzianych na polepszenie stanu infrastruktury (całość pieniędzy na poprawę stanu odcinka linii to 69,8 mln zł).

Wyłączyć most w Pomorsku z inwestycji w tory

– Mając na uwadze ograniczoną pulę środków unijnych, jak również wkład własny PKP PLK SA, nieprzekraczający 15% kosztów całego projektu, problemem jest relatywnie wysoki koszt naprawy mostu kolejowego na rzece Odra, który jest w złym stanie technicznym. Konieczność wykonania remontu mostu w sposób istotny rzutuje na wartość całego projektu i ogranicza zakres prac możliwych do wykonania na całym odcinku linii nr 358 – zauważa posłanka Krystyna Sibińska, która zwraca się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z pytaniem, czy istnieje możliwość wyłączenia mostu kolejowego na rzece Odra z projektu modernizacji linii nr 358 i zakwalifikowania go jako inwestycji punktowej finansowanej z programów krajowych.

32 mln zł tylko na most

MIB informuje, że w ramach obecnie toczących się prac nad studium wykonalności inwestycji, dokonano wstępnej analizy kosztów, w wyniku której wykonawca studium stwierdził, że zakres robót na moście w Pomorsku wykracza poza drobne naprawy i konieczna jest jego gruntowna naprawa. Koszt realizacji prac został wstępnie oszacowany na ok. 32 mln zł. Tymczasem wstępnie zdefiniowany zakres projektu przewidywał przede wszystkim wykonanie robót torowych na ok. 40 km linii, prace peronowe, drobne prace obiektowe oraz pozostałe roboty towarzyszące w branżach srk, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej, których koszt został oszacowany na poziomie 63,3 mln zł.

– Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając zgłaszane postulaty, MIB wraz z PKP PLK podjął w maju 2017 r. działania zmierzające do identyfikacji potencjalnych źródeł finansowania modernizacji przedmiotowego mostu poza projektem RPO. W ich efekcie ustalono, że środki w wysokości 32 mln zł na modernizację przedmiotowego mostu zostaną zabezpieczone w ramach zadania „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Zgodnie z oczekiwaniem samorządu województwa przebudowa przedmiotowego mostu zostanie zatem sfinansowana poza projektem RPO. Prace planowane są w 2020 roku, co pozwoli na ich powiązanie z pracami na linii kolejowej nr 358 – poinformował posłankę Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB.

Łącznica na regionalne lotnisko?

Posłanka pytała też o możliwość wpisania do projektu budowy łącznicy do Portu Lotniczego Zielona Góra – Babimost, z którego obecnie odlatuje przez 6 dni w tygodniu jeden samolot do Warszawy.

– Z uwagi na regionalny charakter portu lotniczego w ocenie MIB na obecnym etapie zasadne jest przygotowanie przez interesariuszy portu wstępnej analizy zasadności rozwoju połączeń kolejowych, umożliwiającej podjęcie decyzji odnośnie do dalszych działań w tym zakresie. Przygotowane analizy będą mogły stanowić podstawę do dalszych studiów nad zasadnością podjęcia takich działań inwestycyjnych, np. w ramach kolejnej perspektywy finansowej UE – odpowiedział Andrzej Bittel.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5