Zabytkowy dworzec w Zduńskiej Woli prawdopodobnie doczeka się generalnego remontu. Właściciel obiektu, urząd miasta, chce zrealizować go we współpracy z samorządem wojewódzkim. Prace mogłyby ruszyć w przyszłym roku.
Niebawem rozpocząć ma się realizacja tzw. drugiego projektu przystankowego ŁKA, w ramach którego otwarte zostaną nowe przystanki kolejowe na terenie Łodzi. Jak poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, przygotowywana jest już także druga faza inwestycji, która objąć ma modernizację i rozbudowę siatki przystankowej poza Łodzią. – Prace są na etapie wstępnym – mówi Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ.
Na dworcu niemal tak zimno, jak na zewnątrz
Już teraz można jednak wskazać jedną z planowanych lokalizacji. – Otrzymaliśmy deklarację udziału w projekcie ze strony miasta Zduńska Wola, które planuje przebudować budynek dworcowy na stacji Zduńska Wola – stwierdza przedstawiciel urzędu. Miejski samorząd przejął obiekt od PKP SA w 2013 r. i od początku zapowiadał przeprowadzenie znaczących inwestycji zarówno w samym dworcu, jak i w jego otoczeniu.
– Budynek jest w złym stanie technicznym, przede wszystkim nie ma w nim ogrzewania. Dworzec nie spełnia żadnych standardów dla budynków użyteczności publicznej. Pogłębia to jego degradację, co w konsekwencji powoduje pogorszenie komfortu pasażerów – tłumaczy decyzję o remoncie Anna Paszkiewicz-Banaś z Biura Promocji, Kultury, Partycypacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Zduńska Wola. Na poprawę warunków oczekiwania na pociągi podróżni będą jednak musieli zaczekać jeszcze kilka lat.
Jest wola współpracy ze strony obu samorządów
Nie zakończyły się bowiem jeszcze rozmowy pomiędzy samorządami szczebla regionalnego i lokalnego, choć miasto uzyskało już pisemne potwierdzenie możliwości uczestnictwa w projekcie przystankowym jako partner UMWŁ. Nie wiadomo teź dokładnie, kiedy realizowany będzie cały program o zasięgu wojewódzkim. – Najbardziej prawdopodobny termin realizacji prac to lata 2018 – 2019 – zapowiada Anna Paszkiewicz-Banaś.
Choć nie wykonano jeszcze dokładnego kosztorysu robót, miasto szacuje, że inwestycja będzie kosztować ok. 4,3 mln zł. Jeśli rozmowy z łódzkim urzędem marszałkowskim przebiegną pomyślnie, znaczna część tej kwoty pochodzić będzie ze środków unijnych skierowanych na cały program. Szczegółowy zakres robót ma być jednak znany po wykonaniu ekspertyz stanu technicznego i przygotowaniu dokumentacji projektowej.
Na pewno nie zmieni się przeznaczenie budynku
– Zgodnie z opracowaną koncepcją przebudowy dworca planuje się utrzymanie jego funkcji w zakresie obsługi pasażerów – zapewnia przedstawicielka UM Zduńska Wola. W budynku stacyjnym nadal znajdować się będą więc kasy biletowe i sanitariaty, miasto planuje też aranżację pomieszczenia dla matki z dzieckiem i wydzielenie powierzchni handlowych. Remont ma również być okazją do założenia najbardziej potrzebnej instalacji centralnego ogrzewania.
Ceglany gmach dworca Zduńska Wola został wzniesiony w 1902 r. i bardzo przypomina inne obiekty wybudowane przy historycznej Kolei Warszawsko-Kaliskiej, m.in. w Pabianicach i Sieradzu. Obecnie uznany jest za zabytek. W budynku funkcjonuje dziś jedynie kasa biletowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zajmujący znaczną część budynku bar przed kilkoma laty zamknięto.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.