Jeszcze w tym roku PKP PLK ogłosi przetargi na prace budowlane w ramach projektu poprawy dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Zarządca zamawia materiały do wykonania robót wyprzedzających oraz podstawowych.
Projekt "Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu" będzie realizowany w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF. Aktualnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla inwestycji. Dzięki temu PKP PLK będzie mogła ogłosić przetarg od razu w formule „buduj”, co bardzo zmniejsza ryzyko, które ponosi wykonawca. Według informacji „Rynku Kolejowego” przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
Zanim jednak dojdzie do właściwych prac, PKP PLK planuje wykonać prace wyprzedzające. W tym celu ogłoszono trzy zamówienia na materiały. Pierwsze dotyczy dostawy podsypki tłuczniowej i klińca, drugie – szyn o profilu 60E1 oraz 49E1 ze stali R260 a trzecie –podkładów strunobetonowych wraz z kompletnymi systemami przytwierdzenia. Realizacja dostaw nastąpi w miesiąc od dnia podpisania umowy. Miejscem dostaw będą stacje Szczecin Port Centralny oraz Świnoujście.
Zakres finansowy zamówienia na podkłady to 5,9 mln zł netto, na szyny – 6 mln złotych a na podsypkę – 7,2 mln złotych. Szacunkowa wartość robót wyprzedzających to 71 mln zł netto. Natomiast całkowita wartość projektu poprawy dostępności do portów w Szczecinie i Świnoujściu ma wynieść 628,2 mln zł. Już w lipcu podpisano umowę na dofinansowanie unijne inwestycji w wysokości ok. 534 mln zł.
Projekt obejmuje m.in. modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym w Szczecinie i Świnoujściu, przebudowę dwóch wiaduktów kolejowych na linii kolejowej nr 990; przebudowę mostu kolejowego na linii kolejowej nr 990; modernizację 32 km linii kolejowych, w tym przebudowę lub modernizację 160 km torów kolejowych; elektryfikację linii kolejowej na odcinku ok. 4 km linii kolejowych nr 990 i 996 oraz zabudowę elementów związanych z ochroną środowiska, takich jak zabezpieczenia przeciwhałasowe. Więcej na ten temat
można przeczytać tutaj.
Aktualizacja: Są też zamówienia dla robót podstawowychPKP PLK przeniosła termin składania ofert w przetargach na dostawy szyn oraz podkładów na 27 lutego. Pojawiły się także nowe ogłoszenia: na dostawę podkładów strunobetonowych wraz z kompletnymi systemami przytwierdzenia oraz na dostawę podsypki tłuczniowej i klińca niezbędnych dla wykonania robót podstawowych.
To dużo większe zamówienia niż dla robót wyprzedzających. Dostawa nowych podkładów strunobetonowych wraz z kompletami elementów przytwierdzenia szyn SB ma kosztować ok. 16 mln złotych netto. Zawiera 5 835 szt. podkładów typu PS94 lub PS93 oraz 46 217 szt. podkładów typu PS83. Jeśli chodzi o podsypkę, to 44 tys. ton ma zostać dostarczonych do Stacji Dolna Odra, a 86 tys. ton do stacji Świnoujście. Klińca ma do tych stacji dotrzeć odpowiednio 30 tys. ton i 63 tys. ton.
Materiały dla prac podstawowych mają zostać dostarczone w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy. W sumie ma zostać ogłoszonych sześć zamówień na materiały w ramach projektu: "Poprawa dostępu kolejowego do portówmorskich w Szczecinie i Świnoujściu" o łącznej wartości prawie 71 mln złotych netto.