Stadler Polska zawnioskował o wydanie decyzji środowiskowej dla bazy utrzymaniowej Flirtów. Miałaby ona powstać w Łodzi – tuż przy dawnym dworcu kolejowym Łódź Karolew, a więc w pobliżu Łodzi Kaliskiej. Producent taboru wskazuje jednak, że ostateczna decyzja o lokalizacji zaplecza nie jest jeszcze podjęta, a rozmowy z PKP Intercity w tej sprawie wciąż trwają.
Jak poinformował Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi, w lutym wszczęta została procedura wydania tzw. decyzji środowiskowej w sprawie budowy zaplecza technicznego dla pociągów PKP Intercity. Wnioskodawcą jest Stadler Polska, który miałby utrzymywać tam pociągi Flirt. Siedlecki producent taboru zwrócił się z wnioskiem do RDOŚ jeszcze w zeszłym roku.
Wniosek do RDOŚ złożony, ale ostateczna decyzja nie zapadła
Jak czytamy w obwieszczeniu w tej sprawie, zaplecze techniczne powstać miałoby w dzielnicy Polesie. Planuje się jego budowę w sąsiedztwie dawnego dworca Łódź Karolew (później Łódź Kaliska Towarowa). Hala przylegałaby więc do linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica. Droga dojazdowa miałaby prowadzić najprawdopodobniej od al. Bandurskiego.
Na razie jednak ani PKP Intercity, ani Stadler Polska nie potwierdzają, że decyzja o ulokowaniu bazy utrzymaniowej w Łodzi ostatecznie zapadła. – Inwestycję tę prowadzi firma Stadler – powiedział nam jedynie Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP IC. – Rozmowy odnośnie do bazy technicznej dla floty PKP Intercity wciąż trwają – wskazuje natomiast Marta Jarosińska, przedstawicielka Stadlera.
Stadler weźmie pod uwagę preferencje i potrzeby PKP IC
– Możemy tylko potwierdzić, że spółka Stadler Polska od początku rozmów jest gotowa przyjąć różne warianty dotyczące serwisowania dostarczonych pociągów Flirt. Zawsze kierujemy się przede wszystkim oczekiwaniami i potrzebami klienta [a więc PKP Intercity] – usłyszeliśmy od Marty Jarosińskiej. PKP Intercity nie wskazało przy tym, czy lokalizacja zaplecza technicznego w Łodzi jest zgodna z preferencjami przewoźnika.
Żaden z podmiotów nie sprecyzował też, kiedy mogłaby zacząć się budowa bazy ani kiedy możliwe byłoby rozpoczęcie jej eksploatacji. Kontrakt PKP Intercity ze Stadlerem zapewniał przewoźnikowi utrzymanie Flirtów przez okres 15 lat od ich dostarczenia, które nastąpiło pod koniec 2015 r. Łączny koszt serwisu pojazdów w całym okresie ich obsługi przez producenta wyznaczono na 465 mln zł, co stanowiło niemal trzecią część wartości całej umowy.
Nowa baza w sąsiedztwie opuszczonego dworca Karolew
Na jednej z działek wskazanych w obwieszczeniu RDOŚ stoi budynek dworcowy dawnej stacji Karolew. Uznany jest on jednak za zabytkowy, należy więc stwierdzić, że nie zostanie on zburzony, a najprawdopodobniej planowana baza utrzymaniowa Stadlera zajmowałaby jedynie niewielki fragment bardzo dużej działki, na której stoi wspomniany dworzec. Jest on obecnie opuszczony i ulega stopniowej degradacji. Od 2006 r. Łódź Kaliska Towarowa nie pełni już roli stacji w ruchu kolejowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.