Rząd węgierski zlecił opracowanie koncepcji zamknięcia jednego z trzech głównych dworców czołowych w stolicy tego kraju – Budapeszt Deli.
Koncepcja określająca koszty zamknięcia stacji oraz propozycje zagospodarowania terenu dworca ma być gotowa do września. Propozycja zamknięcia Budapesztu Deli jest krytykowana przez wielu mieszkańców węgierskiej stolicy, którzy obawiają się, że pod pozorem stworzenia nowych przestrzeni zielonych w zachodniej części Budapesztu przygotowuje się działki pod inwestycje deweloperskie – donosi Railway Journal.
Rozważane są różne schematy połączenia Budy z położonym w Peszcie dworcem Keleti, który ma przejąć funkcje dworca Deli. Jedna z propozycji o wykorzystaniu linii przez stację Ferencváros i przebiegający przez południową część miasta most Rakoczego albo wykorzystanie linii metra M4 ze stacji Kelenföld do dworca Keleti.
Zamknięcie dworca Deli spowoduje jednak, że dworzec autobusowy Széll Kálmán tér zostanie odcięty od bezpośredniego połączenia kolejowego, co utrudni przesiadki z pociągu na autobus. Zaradzić temu ma nowy przystanek kolejowy między stacją Kelenföld a Dunajem, który umożliwi przesiadki do linii tramwajowej.
fot. Martyn Janduła fot. Martyn Janduła