Województwo zachodniopomorskie nie ma żadnych skonkretyzowanych planów uruchomienia pociągów pasażerskich na przeznaczonej do remontu linii nr 410. PKP PLK rozważa, czy prace mogłyby objąć infrastrukturę pasażerską, a władze samorządowe stwierdzają jedynie, że trasa mogłaby mieć znaczenie w razie konieczności wprowadzenia objazdów. Nie wykluczają jednak, że stanowisko to w przyszłości ulegnie zmianie i połączenie Złocieńca z Choszcznem zostanie objęte regionalnym planem transportowym.
Jak już informowaliśmy, PKP Polskie Linie Kolejowe
przygotowują się do remontu linii nr 410 na odcinku Złocieniec – Choszczno. W ramach projektu uzupełniającego rozważane jest objęcie pracami nie tylko torów, ale także nieużywanej od przeszło dwóch dekad infrastruktury pasażerskiej. Przewozy na tej trasie zamknięto w 1996 r. Później wykorzystywany był jedynie krótki fragment pomiędzy węzłową stacją Kalisz Pomorski a przystankiem Kalisz Pomorski Miasto. Na ten ostatni dojeżdżały przez kilka lat pociągi ze Szczecina i Stargardu.
Na razie województwo nie widzi potrzeby uruchamiania przewozówNajprawdopodobniej na tej trasie nie zostanie wznowiony regularny ruch pociągów osobowych. – Województwo nie przewiduje uruchomienia kolejowych przewozów pasażerskich z wykorzystaniem linii nr 410, ponieważ nie zdiagnozowano takich potrzeb – powiedział nam bowiem Radosław Soćko, inspektor w Biurze Prasowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Zaznacza przy tym, że stanowisko władz regionu może wkrótce ulec zmianie.
– Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłych aktualizacjach planu transportowego województwa zapotrzebowanie na takie połączenie się pojawi – tłumaczy przedstawiciel samorządu. Dodaje równocześnie, że urząd marszałkowski popiera plan remontu trasy. – Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 jest cenną inicjatywą, w wyniku której zagęszczona zostanie sieć czynnych linii kolejowych województwa zachodniopomorskiego oraz dzięki której zwiększone zostaną możliwości operacyjne przewoźników kolejowych, zarówno pasażerskich, jak i towarowych – ocenia.
Trasa może być użyteczna jako objazdowaRola, jaką zdaniem władz regionu mogłaby pełnić przeznaczona do remontu linia, wiąże się z sytuacją zamknięcia innych tras. – Warto zwrócić uwagę, że czynna linia nr 410 umożliwi wykorzystanie jej jako trasy alternatywnej w sytuacjach awaryjnych, np. podczas robót torowych na liniach kolejowych nr 403 (Piła Północ – Ulikowo) i 210 (Chojnice – Runowo Pomorskie). Mogłaby być przydatna także w przypadku zdarzeń skutkujących czasowym zawieszeniem (na tych trasach) ruchu pociągów – powiedział nam nasz rozmówca.
W okresie przed zawieszeniem przewozów na linii nr 410 utrzymywany był bardzo niewielki ruch pasażerski. Rozkład jazdy 1995/1996 przewidywał tylko dwie pary kursów relacji Złocieniec – Choszczno i dwie uzupełniające ofertę na odcinku Kalisz Pomorski – Choszczno (w tym jedna realizowana jedynie w dni robocze). Czas przejazdu w pełnej relacji ze Złocieńca przekraczał 2,5 godz.