Województwo zachodniopomorskie właśnie rozpisało przetarg na dostawę 17 nowych elektrycznych pociągów. Zajrzeliśmy do specyfikacji zamówienia.
Przedmiotem zamówienia zachodniopomorskiego urzędu marszałkowskiego jest „wykonanie i dostawa 17 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi międzywojewódzkiego kolejowego ruchu pasażerskiego. Zachodniopomorskie jest kolejnym województwem, które obniża znaczenie ceny przy zakupie pojazdów. W wypadku tego województwa stanowić ona będzie tylko 60% wagi przetargu (jeszcze dalej poszło województwo łódzkie, gdzie cena to tylko 40% warunku przyznania zamówienia, o czym piszemy
TUTAJ).
Cena ważna, niezawodność i dostępność równieżPozostałe warunki stanowi w 10% okres gwarancji, w 10% termin dostawy trzech pierwszych pojazdów, w 5% to kryterium funkcjonalności w postaci procentu niskiej podłogi w pojazdach trzyczłonowych i 5% w pojazdach czteroczłonowych, w 5% wskaźnik gotowości technicznej i w 5% wskaźnik niezawodności technicznej. Oferty w przetargu można składać do 9 maja 2016 roku.
Jeżeli województwo skorzysta z prawa opcji, to zamówione w ramach opcji elektryczne zespoły trakcyjne (ezt) muszą być wykonane i dostarczone w terminie do 20 grudnia 2020 r. Wartość zamówienia została ustalona na kwotę około 449,2 mln zł netto. Daje to 16,6 mln netto za jeden pojazd, ale województwo w ramach przetargu zamówi zarówno pojazdy 3 jak i 4–członowe. Z informacji, do których dotarł „Rynek Kolejowy” tych pierwszych będzie 12, drugich, dłuższych – 5. To dość dziwna decyzja, zwłaszcza, że trójczłonowe ezt produkowane np. przez polskich producentów są pojazdami nieco mniej pojemnymi niż obecnie użytkowane 3-członowe EN57, a praktyka pokazuje, że po wprowadzeniu nowych pojazdów na tory zainteresowanie nimi podróżnych rośnie.
Zamówienie dodatkowe w kwestii liczby członów ezt nie zostało jeszcze sprecyzowane. Zamawiający planuje powiadomienie Wykonawcy o skorzystaniu z prawa opcji, nie później, niż do dnia 30 września 2019 roku. Jeżeli Zamawiający skorzysta z prawa opcji, to zamówione w ramach opcji elektryczne zespoły trakcyjne muszą być wykonane i dostarczone w terminie do dnia 20 grudnia 2020 r.
Udogodnienia znane z ImpulsówZamawiający przewiduje możliwość unieważnienia postępowania w przypadku nieotrzymania dofinansowania z Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2023, ale to jest raczej pewne.
Jak potwierdził Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego pojazdy mają być wykonane w podobnym standardzie jak ezt Impuls dostarczane do województwa w ostatnich latach. To znaczy, że wyposażone zostaną w Wi-Fi, toalety przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wygodne fotele dla podróżnych. Będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h.