Wojciech Balczun, prezes Kolei Ukraińskich, stawia na rozwój połączeń międzynarodowych w ruchu pasażerskim i towarowym. Sytuacja do rozwoju oferty jest sprzyjająca, bowiem ułatwią to nowe przepisy Unii Europejskiej wobec Ukrainy. Na konferencji we Lwowie Balczun zapowiedział, jak wkrótce wyglądać będzie oferta przewozowa do krajów ościennych. Wśród realnych planów są kolejne połączenia do Polski.
Ukraińskie okno na Europę ZachodniąNie bez powodu to właśnie w obwodzie lwowskim doszło do spotkania Wojciecha Balczuna, prezesa Kolei Ukraińskich z dziennikarzami. – Rola Kolei Lwowskiej jest dla nas kluczowa, ponieważ Ukraina otwiera się obecnie na dużo bliższe relacje gospodarcze w Europą Zachodnią, zwłaszcza, że graniczymy z kilkoma krajami z Unii Europejskiej – wyjaśnił prezes. Dodał, że w najbliższym czasie Koleje Ukraińskie spodziewają się dużo większych przewozów towarowych relacjach Ukrainy z Polską, Słowacją, Węgrami i Rumunią.
W rozwoju ruchu towarowego ma pomóc dołączenie Kolei Ukraińskich, jako partner do Międzynarodowej Transkaspijskiej Trasy Transportowej (TMTM). – Wspólnie z przedstawicielami z Azerbejdżanu, Gruzji i Kazachstanu przygotowujemy ofertę dla firm, które będą inwestowali w swoje towary podróżujące tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem – powiedział Balczun. Zaznaczył, że to bardzo realny projekt. – Nasi partnerzy wspólnie zadecydowali, po bardzo trudnych i długich rozmowach z nami, że chcą, żeby to Ukraina i Koleje Ukraińskie były oknem na Europę Zachodnią – dodał.
Dobry czas na podróże zagraniczneWojciech Balczun podkreślił również, że Kolej Lwowska jest także istotna z punktu widzenia przewozów pasażerskich. – Cieszymy się ogromnie, że podjęto decyzję
o zniesieniu ruchu bezwizowego Ukrainy z Unią Europejską. Musimy zatem każdego dnia pracować nad poprawą oferty przewozowej między Ukrainą a krajami ościennymi – przyznał prezes.
Pomóc w kształtowaniu dalszej oferty ma doświadczenie zdobyte podczas
dobrze prosperującego połączenia na trasie Kijów – Lwów – Przemyśl. Z miesiąca na miesiąc rośnie popularność tego pociągu. Nic dziwnego, że Koleje Ukraińskie planują uruchomienie kolejnych połączeń do Polski. Już
12 czerwca rusza pociąg z Kowla do Chełma. To jednak nie koniec.
– Będziemy rozwijali także połączenie do Krakowa. Na razie w ramach systemów, które mamy, ale docelowo chcemy porozumieć się ze stroną polską, żeby wykorzystać ich rozwiązanie z wózkami przestawnymi, tzw. systemem SUW 2000 – mówił Balczun. – To jest oczywiście przyszłość, natomiast połączenie w nowym wymiarze, zakładam, że zostanie uruchomione od 1 sierpnia – dodał.
Do Rumunii i na WęgryTrwają także rozmowy z Węgrami. Jak podkreśla Wojciech Balczun, przed uruchomieniem połączenia, wymagane są inwestycje w infrastrukturę pomiędzy Ukrainą a Węgrami. Zdradza jednak, że w niedalekiej przyszłości możliwe będzie uruchomienie sprawnego połączenia między Mukaczewem a węgierską stacją graniczną Záhony. – W tej chwili czekamy na ostateczne stanowisko ze strony węgierskiej.
W planach Kolei Ukraińskich są także połączenia z Rumunią, która również należy do Unii Europejskiej. – Mamy koncepcję skomunikowania dużego ośrodka miejskiego Czerniowce z Rumunią – przyznał Balczun.
Dodatkowo prezes przytoczył plan inwestycyjny Kolei Lwowskiej, który opiewa na ponad 2,5 mld hrywien. Część tego budżetu ma być przeznaczona na inwestycje infrastrukturalne, a część na tabor. Wśród planów znalazły się takie inwestycje, jak dokończenie Tunelu Beskidzkiego, rekonstrukcja 23 km torów linii Lwów – Stryj Czop, remont kapitalny 33 km linii kolejowych, zakup 6 wagonów pasażerskich, modernizacja 36 lokomotyw oraz remont 4 elektrowozów.