Układanie rozkładu jazdy pociągów aglomeracyjnych w rejonie Łodzi ma być wkrótce łatwiejsze dzięki podniesieniu przepustowości stacji Zgierz. Planowana przez PKP PLK inwestycja koresponduje z zakładanym utworzeniem mijanki na łódzkim Marysinie. Zarządca infrastruktury chce też podnieść prędkość na fragmencie linii wybiegających ze Zgierza na północ.
W ramach tzw. projektu przystankowego województwa łódzkiego planowane jest utworzenie mijanki w Łodzi-Marysinie pomiędzy Łodzią-Widzewem a Zgierzem. Znacząco podniesie to przepustowość łódzkiego odcinka linii kolejowej nr 16, który wykorzystywany jest zarówno przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną w przewozach aglomeracyjnych i regionalnych, jak i przez PKP Intercity w obsłudze relacji dalekobieżnych. Obecnie jednotorowy charakter szlaku powoduje istotne ograniczenia w konstrukcji rozkładu jazdy.
Koniec mechanicznych urządzeń srkNawet po utworzeniu toru mijankowego kłopotliwe pozostanie kształtowanie grafiku połączeń aglomeracyjnych kończących bieg w Zgierzu ze względu na przepustowość samej tamtejszej stacji. Jak zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, zmieni się to w trakcie zaplanowanej na lata 2019 – 2021 przebudowy tamtejszego układu torowego. – Będzie ona jednym z elementów projektu pod nazwą „Prace na liniach kolejowych 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno” – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP PLK.
– Zgodnie z założeniami studium wykonalności dla tej inwestycji przewidziano wzrost przepustowości stacji Zgierz. Zwiększenie zdolności przewozowych stacji zapewni przebudowa układu torowego, budowa nowych, wygodnych peronów oraz przejścia podziemnego z windami dla osób ograniczonej mobilności, a także wymiana urządzeń sterownia ruchem (z mechanicznych na komputerowe) – opisuje planowany zakres prac przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Przypomina on, że
trwa już procedura przetargowa mająca wyłoni wykonawcę prac projektowych i robót budowalnych na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz (w tym na stacji Zgierz).
Po wiadukcie nad Długą pociągi pojadą jeszcze szybciejKarol Jakubowski podkreśla także, że sytuacja komunikacyjna w Zgierzu już uległa pewnej poprawie w związku z podniesieniem prędkości na wiadukcie nad ul. Długą. Przebiegają po nim linie nr 15 (w kierunku Łowicza) i 16 (prowadząca do Kutna). – Dzięki pracom o wartości 1,3 mln zł realizowanym w marcu i kwietniu tego roku PLK wymieniły wyeksploatowaną konstrukcję. Pociągi kursowały tam 40 km/godz., a po inwestycji przyśpieszyły do 100 km/godz. – wskazuje.
– Po modernizacji w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno” prędkość na wiadukcie zostanie podniesiona do 120 km/godz. – zapowiada nasz rozmówca. Choć jednak skrócenie czasów przejazdu powoduje pewne podniesienie przepustowości na jednotorowych szlakach do Łowicza czy Kutna, nie wpływa w żaden sposób na parametry odcinków linii nr 15 i 16 prowadzących do Łodzi (odpowiednio na stacje Kaliska i Widzew).