PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o wyborze rekomendowanego wariantu budowy nowych linii kolejowych na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna i opcję modernizacji istniejącej trasy Chabówka – Nowy Sącz. Wariant zostanie poddany kolejnym analizom.
Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjął decyzję o wyborze najkorzystniejszego wariantu i opcji dla zadania pt.: „Budowa nowej linii na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja linii na odcinku Chabówka – Nowy Sącz”.
– Proponowane przez wykonawcę warianty budowy nowych linii oraz opcje modernizacji istniejącej linii zostały szczegółowo przeanalizowane pod kątem kryteriów społecznych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Wybrany wariant 1A budowy nowych linii i opcja 4 modernizacji istniejącej trasy, okazały się najkorzystniejsze z punktu widzenia branych pod uwagę kryteriów – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
58 kilometrów nowej linii kolejowej
Przypomnijmy: Trwa aktualizacja dokumentów studyjnych dla projektu „Podłęże – Piekiełko”, którego ukończenie radykalnie skróciłoby czas podróży koleją z Krakowa do Nowego Sącza/Krynicy/Zakopanego.
– Wariant 1A zakłada wybudowanie ponad 58 km nowych torów kolejowych. Na trasie będzie 11 tuneli o łącznej długości ok. 12 km oraz 7 estakad o łącznej długości ponad 6 km. Parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h. Odcinek nowej linii został zaprojektowany tak, aby ominąć jak najwięcej istniejących oraz planowanych zabudowań, jednocześnie nie ograniczając parametrów technicznych linii. Ograniczenie prędkości wprowadzono jedynie w rejonie stacji Tymbark – przedstawia Dorota Szalacha.
Zgodnie z informacjami PKP PLK, nowe linie kolejowe nr 622 i 623 będą liniami dwutorowymi z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc – Tymbark oraz Szczyrzyc – Mszana Dolna. – Trasowanie linii pozwoliło zminimalizować konflikty społeczne wynikające z koniecznymi wyburzeniami obiektów cennych kulturowo, np. ominięcie wsi Gruszów z jej zabytkowymi zabudowaniami. Pomimo trudnych warunków ukształtowania terenu, wariant 1A ogranicza długości tuneli pozytywnie wpływając na wynik ekonomiczny budowy linii – podsumowują PKP Polskie Linie Kolejowe.
120km/h na trasie Chabówka – Nowy Sącz
Według informacji PKP PLK na modernizację istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz, wybrana została opcja nr 4. Według niej, długość zmodernizowanego odcinka będzie wynosić prawie 75 km. W okolicach Limanowej planowana jest estakada o długości ponad 1 km, a w powiecie limanowskim dwa tunele o łącznej długości ok. 6 km. Opcja modernizacji istniejącej linii kolejowej na odcinku Chabówka – Nowy Sącz zakłada osiągnięcie prędkości przejazdu pociągu do 120 km/h.
– Na odcinku Tymbark – Nowy Sącz prędkość będzie wynosić do 120 km/h. Na odcinku Tymbark – Chabówka prędkość będzie wynosić do 120 km/h. W opcji 4 Wykonawca zaprojektował 2 tunele, które w znaczący sposób „prostują” przebieg istniejącej linii w trudnym, górzystym terenie. Dla ograniczenia ilości estakad i tuneli oraz wyburzeń, proponuje się kilka krótkich odcinków z lokalnymi ograniczeniami prędkości do 80 km/h (na odcinku Mszana Dolna – Tymbark do 60 km/h) – tłumaczy Dorota Szalacha dodając, że głównymi założeniami modernizacji jest przybliżenie istniejącej linii do bieżących standardów podróży transportem kolejowym. Dla zapewnienia projektowanych prędkości podróży oraz bezpieczeństwa planowane jest również ograniczenie liczby przejazdów w poziomie szyn o połowę (ze 139, do 70).
Założenia projektu
Realizacja projektu, zakładającego budowę ponad 58 km nowych linii kolejowych na trasie Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizację prawie 75 km istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz, umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane. Zdaniem PKP Polskich Linii Kolejowych podróż miałaby trwać mniej niż 2 godz. Z Krakowa do Zakopanego a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz poniżej 1 godziny.
– Wybór wariantów trasy jest niezwykle ważnym krokiem zamykającym pewien etap planowania i pozwalającym na rozpoczęcie dalszych prac, związanych z analizami uszczegóławiającymi oraz opracowaniem modeli : finansowania i realizacji całego przedsięwzięcia. Na podstawie tych opracowań będzie mogła zostać podjęta decyzja o realizacji Projektu – podsumowuje Dorota Szalacha.
Tutaj można pobrać trasę przebiegu wybranego wariantu i opcji.
Na liście Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc –Tymbark/ Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” w ramach projektu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Nowy Sącz” znajduje się na 20 pozycji listy rezerwowej.
- To jest bardzo trudny i drogi projekt, pochłaniający bardzo dużo środków, stąd trzeba dobrze obliczyć spodziewane efekty w stosunku do nakładów. Jesteśmy w kontakcie ze środowiskami samorządowymi i badamy studium wykonalności tej linii kolejowej oraz pewne przesłanki efektywności inwestycji. Umawialiśmy się, że w ciągu tego roku będziemy mieli rekomendację co do sposobu budowania tej linii i czy ją budować. Wtedy zobaczymy jakie to będą rekomendacje i co wynika z analiz. Będziemy mogli porównać nakłady do spodziewanych efektów – powiedziała pod koniec czerwca Maria Wasiak.
Województwo Małopolskie zawnioskowało o wpisanie budowy nowej linii na listę podstawową ponieważ realizacja tego projektu jest "kluczowym elementem stworzenia nowoczesnego sytemu transportu kolejowego w województwie i regionie zarówno w powiązaniach wewnątrz krajowych jak i transgranicznych".
Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.