Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", PKP Intercity odebrało ostatni pociąg Pesa Dart. Wszystkie pojazdy są już zatem własnością PKP Intercity.
Na 11 lutego PKP Intercity było w posiadaniu
18 pojazdów PesaDart. Ostatnie weszły do eksploatacji
w sobotę 20 lutego. Teraz dowiadujemy się, że przewoźnik ma już w posiadaniu wszystkie nowe zespoły ED161 Dart. Informację potwierdziło biuro prasowe PKP IC.
Jak informowaliśmy niedawno, trasy obsługiwane od stycznia przez pociągi Pesa Dart (m. in. z Warszawy do Białegostoku czy Lublina) notują bardzo duże wzrosty liczby przewiezionych pasażerów.
Najtrudniejszy kontrakt
Odbiór ostatnich pociągów kończy chyba najtrudniejszy kontrakt w historii Pesy. Na zbudowanie 20 pociągów bydgoska fabryka miała jedynie półtora roku. Dostawy dodatkowo utrudniła przede wszystkim tzw. górka zamówień publicznych, związanych z końcówką starej perspektywy unijnej. Mówił o tym prezes
Pesy Tomasz Zaboklicki.
Późną jesienią ubiegłego roku było już jasne, że z dostawą wszystkich pociągów do 14 grudnia Pesie nie uda się zdążyć. Jednak niezrealizowanie dostaw w terminie mogło oznaczać utratę przez PKP Intercity dofinansowania unijnego na projekt. Tą kwestię uregulował dopiero aneks do umowy wprowadzający płatność na rachunek powierniczy za składy odebrane warunkowo. Z tego powodu Pesa otrzyma pieniądze za pociągi dopiero teraz. – Alternatywą było nieprzedłużenie tej umowy i utrata ponad 600 mln zł środków unijnych i prawdopodobnie duże kłopoty Pesy, a co za tym idzie – tragedia 3,5 tysiąca pracowników i koniec przedsiębiorstwa, które wybija się na jednego z największych producentów taboru w Europie –
tłumaczył niedawno minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Pociągi Dart – najnowocześniejsze pociągi z Pesy
Umowę na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity Pesa podpisała w maju 2014 r. Kontrakt opiewa na kwotę 1 mld zł, a wraz z pakietem utrzymaniowo-naprawczym – 1,3 mld zł.
Zamówione przez PKP IC pociągi to jednoprzestrzenne pojazdy szynowe z dwiema kabinami maszynisty. Pociągi są wyposażone w układ hamulcowy pneumatyczny, elektrodynamiczny umożliwiający zwracanie energii do sieci. Dodatkowo także w hamulec szynowy magnetyczny.
W pojazdach zastosowane zostało wiele rozwiązań proekologicznych, takich jak oświetlenie wykonane w technologii LED czy też toalety próżniowe o obiegu zamkniętym. Do 80% elementów Darta podlega recyclingowi. Wysoki standard zamówiony przez przewoźnika zawiera m. in. zastosowanie podłogi na jednej wysokości, klimatyzację w całym pojeździe, a także wydzielenie części barowej i kuchennej, dostosowanie do obsługi pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, zgodnie z normą TSI PRM.
Wybrane dane techniczne
Prędkość maksymalna (eksploatacyjna) - 160 km/h
Liczba członów - 8
Długość - 150 230 mm
Szerokość - 2 820 mm
Wysokość pojazdu bez odbieraka prądu - 4 300 mm
Liczba drzwi na stronę - 8
Przyśpieszenie rozruchu - 0,6 m/s2
Liczba miejsc siedzących / w tym 1 klasy - 292 / 60
Liczba toalet dla pasażerów - 6
Materiał konstrukcji - stal (wysokowytrzymałościowa)
System sterowania ruchem - ERTMS poziom 2
Liczba miejsc dla rowerów - 6
Wysokość podłogi - 760 mm nad główką szyny
Wytrzymałość zderzeniowa - EN 15227
Kategoria wytrzymałości - PII wg PN EN 12663
Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji