Drodzy Czytelnicy „Rynku Kolejowego”. Pomóżcie nam poprawić błędy w rozkładach jazdy pociągów. Z Waszą pomocą chcemy informować o nich przewoźników – tak, by próbować wpłynąć na pozytywne zmiany w rozkładach. W tym celu uruchamiamy specjalny adres mailowy, na który prosimy przesyłać Wasze spostrzeżenia i sugestie.
Nie da się stworzyć rozkładu idealnego dla wszystkich – ani biorąc pod uwagę częstotliwość kursowania, ani godziny kursowania, ani też relacje. Zwłaszcza poza aglomeracjami, gdzie ruch bywa niewielki i zwyczajnie nie sposób często wdrożyć atrakcyjną ofertę, walka o klienta nie jest dla przewoźników kolejowych łatwa. Doskonale to rozumiemy, dlatego też naszym celem nie jest za wszelką cenę wsadzanie kija w mrowisko.
Tak samo doskonale zdajemy sobie sprawę, że nie zawsze da się utworzyć rozkład atrakcyjny dla podróżnych, a przyczyny bywają obiektywne. Może się tak bowiem np. zdarzyć, że z pozoru rozkład wygląda na źle przygotowany, ale prawda jest taka, że jeśli np. przesunie się o kilka minut odjazd jednego pociągu z danej stacji (żeby uzyskać jakieś skomunikowanie), to utraci się skomunikowania na trzech kolejnych stacjach. Albo spowoduje, że pociągi na mijankach na liniach jednotorowych (gdzie stacje zlokalizowane są rzadko, nieodpowiednio względem sprawnego konstruowania rozkładu, a w dodatku jeszcze prędkości są niskie) będą oczekiwać np. 15-20 minut.
To wszystko prawda – przyczyn (uzasadnionych) może być mnóstwo. Rozkład jest bardzo wrażliwą materią i nie wszystko jest w nim oczywiste. Ale jest też druga strona medalu.
Ile to bowiem można znaleźć przypadków, że na danej stacji węzłowej pociąg X odjeżdża 2-3 minuty przez przyjazdem pociągu Y bez żadnego zdania racji. Ani ten pociąg X nie spieszy się na kolejne skomunikowanie, ani też nie ma napiętego obiegu. Ot, po prostu ktoś czegoś nie dopilnował przy tworzeniu rozkładu. Nie skonsultował z sąsiednim oddziałem, z inną spółką przewozową albo po prostu sam nie dopilnował… Teoretycznie drobnostka, w praktyce – jeszcze jeden zniechęcony do transportu publicznego, ginący w tłumie właścicieli 23 milionów samochodów…
Stąd nasza akcja „
Wspólnie poprawmy rozkład jazdy”. W związku z nią utworzyliśmy specjalny adres mailowy
rozklad@rynek-kolejowy.pl. Prosimy, Szanowni Czytelnicy, o przekazywanie rozwiązań wątpliwych lub po prostu ewidentnych absurdów w rozkładach jazdy. Sukcesywnie będziemy przekazywać Państwa spostrzeżenia przewoźnikom (publikując je również na portalu „Rynku Kolejowego” – zastrzegając sobie jednak prawo do selekcji Państwa zgłoszeń ). Pytać będziemy jednocześnie przewoźników o przyczynę danego stanu rzeczy. Takiej jak np. obecna sytuacja z Piły Gł., dokąd pociąg Regio z Bydgoszczy przyjeżdża o godz. 12.47, a pociąg Regio do Kołobrzegu odjeżdża o godz. 12.48…
Naszym celem jest minimalizacja rozkładowych kontrowersji. Ale nie stawiamy z góry określonej tezy. Pamiętamy bowiem o wspomnianych już uwarunkowaniach tworzenia rozkładu. Dlatego też, na portalu „Rynku Kolejowego” będziemy zarówno (miejmy nadzieję) informować o pozytywnych zmianach w rozkładzie dzięki naszej akcji, ale też, jeśli przewoźnicy wskażą, że danej zmiany naprawdę nie da się przeprowadzić – również będziemy o tym informować.