Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego ograniczy ilość połączeń kolejowych finansowanych z budżetu województwa. Cięcia w rozkładzie jazdy obejmą Krynicę, Tarnów, Nowy Sącz, Kielce, Sędziszów i Katowice.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego kontynuuje niechlubną tradycję ograniczania ilości połączeń kolejowych kursujących m.in. we wschodniej części województwa małopolskiego. „Rynek Kolejowy” dotarł do informacji z których wynika, iż od grudnia zniknie kilka połączeń kolejowych na trasie Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica oraz Katowice – Kielce i Katowice – Sędziszów. Informacje potwierdziło biuro prasowe UMWM.
– W rozkładzie jazdy 2015/2016 na tych liniach planowane jest wprowadzenie następujących ograniczeń w stosunku do RJP 2014/2015: zmniejszenie liczby pociągów o 3 pary, w tym 1 poc. relacji Katowice – Kielce, 2 poc. relacji Katowice – Sędziszów i 3 poc. relacji Sędziszów – Katowice; zmniejszenie liczby pociągów o 2,5 pary, w tym 1 poc. relacji Kraków – Krynica, 1 poc. relacji Kraków – Nowy Sącz, 1 poc. relacji Krynica – Kraków, 2 poc. relacji Nowy Sącz – Tarnów. W rozkładzie jazdy utrzymany zostanie weekendowy pociąg Radziejowa kursujący na trasie Kraków – Nowy Sącz – poinformowało biuro prasowe UMWM.
– 21 sierpnia br. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego odbyło się spotkanie z przedstawicielami samorządów lokalnych zlokalizowanych na trasie przebiegu poszczególnych linii kolejowych dotyczące organizacji publicznego transportu zbiorowego na terenie Małopolski. Jacek Krupa – Członek Zarządu Województwa Małopolskiego przedstawił podejmowane przez Województwo Małopolskie liczne działania zmierzające do rozwoju publicznego transportu zbiorowego, bariery z tym związane, a także oczekiwania w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego, w tym wsparcia finansowego przewozów kolejowych w ramach współpracy samorządów – dodało biuro prasowe UMWM.
Połączenia mogą zostać, ale…
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego za główny powód likwidacji połączeń kolejowych podał niską frekwencję w połączeniach. – Decyzja o zmniejszeniu liczby połączeń na wybranych liniach komunikacyjnych została podyktowana ograniczonymi możliwościami finansowymi województwa. Wysokie koszty uruchomienia pociągów, niska frekwencja pasażerów przekładająca się na niewystarczające przychody i w konsekwencji wzrastający deficyt spowodowały konieczność likwidacji części połączeń kolejowych, zarówno na liniach wewnątrz Województwa Małopolskiego jak i na liniach stykowych z województwami ościennymi – poinformowali przedstawiciele UMWM.
– W chwili obecnej dodatkowe połączenia mogą zostać uruchomione na zasadach komercyjnych lub sfinansowane przez samorządy lokalne miejscowości położonych wzdłuż linii kolejowych zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. nr 5 poz. 13 z późn. zm.). Natomiast rozszerzenie oferty na linii Kraków – Tarnów planowane jest w momencie objęcia tej trasy przewozami w systemie SKA – podało biuro prasowe UMWM.
Niektórzy zyskają, niektórzy stracą
Od grudnia zostaną wznowione połączenia kolejowe z Krakowa Głównego do Oświęcimia przez Skawinę i Spytkowice. Ich uruchomienie będzie możliwe dzięki porozumieniu samorządów leżących przy wspomnianej trasie z UMWM co do kwestii współfinansowania pociągów. Zwiększy się natomiast częstotliwość kursowania pociągów na dwóch liniach: Kraków – Sucha Beskidzka – Zakopane i Kraków – Wadowice – Bielsko-Biała (o dwa pociągi). UMWM informował wówczas, iż z linii Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica miały odpaść cztery pociągi. – Jest to najbardziej deficytowa linia w całym województwie małopolskim – powiedział wówczas Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego.
Trudno się dziwić deficytowi na trasie przytoczonej przez marszałka woj. małopolskiego, skoro praktycznie od pięciu lat, prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacja trasy Kraków – Tarnów – Rzeszów, radykalnie wydłużyła czas przejazdu z Krakowa do Tarnowa, Nowego Sącza i Krynicy a końca inwestycji wciąż nie widać. Czas podróży z Krakowa do wspomnianych miejscowości jest nieatrakcyjny i wydaje się, że sytuacja ta szybko się nie zmieni.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.