Wojciech Balczun, były prezes PKP Cargo, został zatwierdzony na Dyrektora Generalnego Ukrzaliznicy przez Radę Ministrów Ukrainy. Wcześniej, 12 kwietnia, komisja konkursowa ogłosiła go najlepszym kandydatem na to stanowisko.
Balczun przez 5 lat, od stycznia 2008 do stycznia 2013, z powodzeniem prowadził PKP Cargo, wypracowując zysk w spółce i przeprowadzając przebudowę przedsiębiorstwa skutkującą wzrostem jego rentowności. Wprowadził też PKP Cargo na giełdę. Balczun działał też w radzie nadzorczej PLL LOT, jest też znanym muzykiem grającym w hard rockowym zespole Chemia. O kulisach jego wyboru na szefa UZ przeczytasz
TUTAJ.
Jednogłośny wybór BalczunaKandydatura Balczuna została zaakceptowana przez Radę Ministrów jednogłośnie. Nowego prezesa ukraińskiego państwowego przedsiębiorstwa przedstawił po jej posiedzeniu nowy premier Ukrainy Wołodymyr Hrojsman. Przypomniał on, że o stanowisko kierującego UZ starało się aż 31 kandydatów. Teraz byłego szefa PKP Cargo czekają jeszcze ostatnie negocjacje umowy i podpisanie kontraktu.
Wojciech Balczun miał okazję zaprezentować się przed ministrami Ukrainy. Najpierw mówił w języku angielskim, później, na pytania zadawane przez szefów resortów po polsku, odpowiadał już w rodzimym języku. – Padały pytania dotyczące tego, czy przy wprowadzaniu zmian w UŻ będzie korzystał z pomocy polskich specjalistów, na co odpowiedział, że z jego doświadczeń wynika, że najlepiej gdy zmiany wdrażają pracownicy od dawna znający firmę, dlatego w dużej mierze oprze się na istniejących strukturach. Podkreślił rolę integracji Kolei Ukraińskich z koleją europejską, wskazał też na korzyści, które mogą płynąć ze wzmocnienia współpracy z Grupą PKP – powiedział Paweł Bobołowicz z Radia Wnet, który obserwował prezentację Balczuna w Kijowie.
Reforma kolei elementem reformy Ukrainy– Los Ukrzaliznicy będzie w najbliższych latach papierkiem lakmusowym pokazującym realne intencje władz Ukrainy co do reformowania państwa. Jeśli uda się z takim molochem jak koleje, wielu ludzi zacznie wierzyć w powodzenie ukraińskiej modernizacji – ocenia Wojciech Konończuk, kierownik zespołu Ukrainy, Białorusi i Mołdawii w Ośrodku Studiów Wschodnich im. Marka Karpia. Opinię Tadeusza Syryjczyka, eksperta ZDG TOR, na temat sytuacji w Kolejach Ukraińskich przeczytasz
TUTAJ.
Rozmowę „Rynku Kolejowego” z Wojciechem Balczunem w dwóch częściach przeczytasz
TUTAJ i
TUTAJ.