Były prezes PKP Cargo (w latach 2008–2013) reanimował upadającą firmę i przygotował ją do wprowadzenia na giełdę. Dziś pełni funkcję szefa rady nadzorczej LOT, ale jak sam przyznaje przede wszystkim jest liderem i gitarzystą zespołu rockowego Chemia.
– Bez pasji, która jest odskocznią od pracy, nie da się jej wykonywać dobrze – mówi 44–letni Balczun. Choć jak sam przyznaje wielu menedżerów taką ma, to tylko on póki co odstawił na półkę karierę menedżerską, by spełnić się w branży muzycznej.
Wcześniej jednak wzorowo zrestrukturyzował PKP Cargo. Przejął upadającego przewoźnika towarowego, monopolistę bez specjalnej tendencji do reform, z 45 tys. pracowników, w wielu przypadkach firmie niepotrzebnych w ciągu dwóch lat wyprowadził na plus, a zatrudnienie zmniejszył o połowę. Jesienią ubiegłego roku Cargo zadebiutowało na giełdzie, co jest w dużej mierze jego zasługą.
– Nie chcę ubierać tego w wielkie słowa. Grupa menedżerów pod moim przewodnictwem została wynajęta po to, by normalnie prowadzić firmę. Zastaliśmy ją w fatalnej kondycji, więc konieczna była głęboka restrukturyzacja – tłumaczy. Ale dodaje: – Mam poczucie, że coś fajnego dało się zrobić. To na pewno było moje najciekawsze doświadczenie menedżerskie, z którego mogę korzystać w innych biznesowych przedsięwzięciach.
Dziś nadzoruje proces restrukturyzacji LOT–u, co, jak sam mówi, jest nawet trudniejsze niż w przypadku PKP Cargo. – LOT wyprzedał wszelkie aktywa by ratować płynność, nie zarabiał na podstawowej działalności, przepalał gotówkę. W pewnym momencie otarł się o górę lodową. Nie dało się uniknąć pomocy publicznej, ale dzięki temu spółka weszła w głęboki proces restrukturyzacji – wyjaśnia. – W modelu biznesowym linii lotniczej marża jest tak niewielka, że kontrola kosztów i efektywność to podstawa. To decyduje o tym czy linia przetrwa, czy nie. Szukamy inwestora, do tej pory nie skorzystaliśmy z drugiej transzy pomocy publicznej, choć zgłaszaliśmy takie zapotrzebowanie w programie restrukturyzacji i miało to nastąpić już latem zeszłego roku.
Jednak podstawową aktywnością Balczuna jest dziś… praca nad nową płytą, która zostanie wydana wiosną przyszłego roku. Menedżer–rockman jest gitarzystą i liderem zespołu Chemia. Nagrywa z najlepszymi. W jednej z piosenek na nowej płycie gościnnie zagrał perkusista Slasha Bernt Fitz.
– To pasja, która stała się pracą. Przez ostatnie tygodnie, nagrywając płytę, często po kilkanaście godzin dziennie, byłem najszczęśliwszym człowiekiem na świecie. Inne rzeczy robię na tyle, na ile czas mi pozwala ale na szczęście tego czasu, przy dobrej organizacji jest całkiem sporo – mówi. Wywiad z Wociechem Balczunem będziecie mogli przeczytać w najnowszym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy”.
Do tej pory na naszych łamach zaprezentowaliśmy następujących laureatów:
Bartłomiej Głowacki: – Jestem bardzo szczęśliwy. Cieszę się, że nasza firma została doceniona – mówi Bartosz Głowacki, założyciel firmy Avista, będącej liderem na rynku biletomatów kolejowych. Więcej na ten temat w tekście pt. Twórca Avisty z nagrodą 25-lecia
PKP SA: Nagroda za rozpoczęcie procesów zmian właścicielskich w Grupie PKP – ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzenia na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie spółki PKP Cargo. Więcej na ten temat w tekście pt. Nagroda 25-lecia rynku kolejowego dla PKP SA
Marek Niewiadomski i Medcom: Medcom, istniejący już 26 lat, odnosi – ze swoimi podzespołami elektrycznymi i przetwornicami do taboru kolejowego – sukcesy nie tylko na rynku polskim czy europejskim, ale także na innych kontynentach. Więcej na ten temat w tekście pt. Marek Niewiadomski i Medcom z nagrodą 25-lecia rynku kolejowego
Koleje Mazowieckie: Renoma przewoźnika, budowana przez tę dekadę oraz zaangażowanie kadry przyczyniły się do nadania spółce Nagrody 25-lecia rynku kolejowego.
Piotr Całbecki: Za to, że jako jedyny samorządowiec w kraju nie bał się wprowadzić konkurencji na polskie tory.
Pesa: Największy producent taboru kolejowego w Polsce i jedna z największych firm z branży kolejowej w naszym kraju to przykład firmy, która w pełni wykorzystała szansę, jaką dały Polsce przekształcenia z 1989 roku i późniejsze wejście do Unii Europejskiej.
O przyznaniu nagród zdecydowała kapituła złożona z przedstawicieli miesięcznika i portalu „Rynek Kolejowy”, Forum Kolejowego – Railway Business Forum oraz zaproszonych do współpracy ekspertów branżowych.
Wyróżnienia zostaną wręczone 8 października podczas uroczystego bankietu poprzedzającego organizowaną w Łodzi czwartą już edycję Kongresu Kolejowego. Bankiet odbędzie się 8 października w Expo-Łódź, al. Politechniki 4. Początek o godz. 19:30. Zapraszamy również do udziału w samym Kongresie (9 października 2014 r., Expo-Łódź) i wydarzeniach mu towarzyszących.
Sukcesywnie będziemy ogłaszać zwycięzców naszego konkursu – przy okazji publikując ich sylwetki lub przeprowadzone z nimi wywiady. Zależy nam, na tym by historie nagrodzonych osób czy firm stały się inspiracją dla innych podmiotów działających na rynku.
Kongres Kolejowy
to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas zeszłorocznej edycji, 5 listopada 2013 r. w Warszawie spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerowie, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki.
Wszystko o Kongresie Kolejowym