Wojciech Balczun, były prezes PKP Cargo, wygrał konkurs na prezesa Kolei Ukraińskich. Poinformował o tym Minister Rozwoju Ukrainy Ajwaras Abromaviczius. Balczun był jednym z 31 kandydatów na to stanowisko.
Konkurs był dwuetapowy. Po pierwszym etapie komisja konkursowa wyłoniła 5 głównych kandydatów. Najlepszym z nich okazał się Balczun.
Dla komisji nie bez znaczenia było to, że Balczun przez 5 lat z powodzeniem prowadził PKP Cargo (od stycznia 2008 do stycznia 2013) i ma doświadczenie biznesowe związane z pracą w bankach (m.in w PKO BP). Ukraińskie media podkreślają, że Balczun, gdy kierował PKP Cargo, doprowadził do wyprowadzenia przewoźnika na prostą, przeprowadził restrukturyzację i sprawił, że spółka mogła pochwalić się dodatnim wynikiem ekonomicznym. Wprowadził ją też na giełdę. Dziennikarze zwracają też uwagę na fakt, że Balczun działał w radzie nadzorczej PLL LOT i że… jest jednym z członków rockowego zespołu Chemia.
– Mogę tylko potwierdzić, że wygrałem konkurs. Decyzja o powierzeniu mi stanowiska leży w rękach premiera Ukrainy – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Balczun. To oznacza, że formalna decyzja o powołaniu Balczuna na szefa Ukraińskich Kolei może się przeciągnąć. Kilka dni temu premier tego kraju – Arsenij Jaceniuk – zrezygnował ze stanowiska, a sytuacja polityczna w kraju staje się coraz bardziej napięta.
– Bardzo pozytywnie oceniam okres działalności Wojciech Balczuna w PKP Cargo i przejście z sukcesem, bezkonfliktową droga procesu restrukturyzacji. O wiele większym wyzwaniem są Koleje Ukraińskie, których stan jest katastrofalny – komentuje Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
UŻ, czyli Ukrzaliznycja, jest monopolistą w przewozach pasażerskich na Ukrainie i największym graczem na rynku towarowym. Szacuje się, że przewozi na Ukrainie 60% ładunków i odpowiada za przewóz 38% ogółu pasażerów w ruchu lądowym. Długość linii kolejowych w eksploatacji wynosi 21,6 tys. km. Firma zatrudnia aż 300 tys. osób. Właścicielem UŻ w całości jest państwo. Niektóre szacunki dotyczące łącznej sumy zadłużenia przedsiębiorstwa wynoszą równowartość ponad pięciu miliardów złotych. Powszechnie wiadomo, że UŻ jest firmą dość mocno skorumpowaną, z przerostem zatrudnienia i bardzo starym taborem.
Z Wojciech Balczunem o jego pracy w PKP Cargo i karierze rockowego muzyka rozmawialiśmy w listopadzie 2014 roku. Rozmowę można przeczytać
TUTAJ i
TUTAJ.