Wykonawca modernizacji linii 447 zaproponował PKP PLK skrócenie czasu zamknięcia torowego. PLK wciąż analizuje możliwości. Zapowiedziano jednak, że kolejnych zamknięć torowych nie będzie.
PKP PLK, ZTM Warszawa i Koleje Mazowieckie podały dziś szczegóły organizacji ruchu pasażerskiego podczas zamknięcia linii kolejowej Warszawa – Grodzisk.
Można je znaleźć tutaj. Podczas konferencji przedstawiono też informację na temat inwestycji i harmonogramu jej realizacji.
Jak poinformował Daniel Boruchalski dyrektor projektu PKP PLK, według harmonogramu w pierwszej kolejności rozebrane zostaną przejścia podziemne pod torami podmiejskimi na wszystkich stacjach i przystankach. Kolejno roboty skupią się na demontażu peronów. Później zdejmowane będą stare tory, a specjalistycznym sprzętem usuwana będzie sieć trakcyjna. Jednocześnie będzie trwał wywóz starych materiałów z placów budów i dostarczania nowych oraz przygotowania do układania sieci kanalizacyjnej, telekomunikacyjnej i energetycznej. Na przełomie roku rozpocznie się budowa nowych obiektów na przystankach i stacjach. Kolejno montowane będą nowe tory i sieć trakcyjna oraz powstanie
nowy przystanek w Parzniewie.
Dyrektor Boruchalski wśród efektów inwestycji wymienił wymianę 43 km torów, 15 rozjazdów, przebudowę siedmiu mostów i wiaduktów, pięciu przejść podziemnych oraz budowę dwóch nowych. Powstanie też nowy tunel drogowy w Pruszkowie i przystanek w Parzniewie. Modernizacja obejmie w sumie 9 peronów na sześciu stacjach i przystankach, gdzie można będzie liczyć na nowoczesną informację pasażerską i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Prace nie będą prowadzone na niedawno wybudowanym przystanku Ursus Niedźwiadek oraz stacji Grodzisk Mazowiecki, która przeszła modernizację podczas prac na linii nr 1. Więcej na temat zakresu prac
pisaliśmy tutaj.
Nie będzie nowych ekranów. Nie zdemontują też starych
Istotnym aspektem inwestycji ma być zmniejszenie oddziaływania linii na środowisko. Jak wyjaśniał dyrektor Boruchalski, chodzi głównie o hałas, który ma się zmniejszyć dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów. Przy linii nie zostaną postawione dodatkowe ekrany akustyczne – podczas modernizacji linii dalekobieżnej nr 1 zbudowano je już wszędzie, gdzie było to potrzebne. Czy zmniejszenie hałasu z torowiska po modernizacji linii pozwoli na demontaż części ekranów? Raczej nie; PLK nie przewiduje ponownej ewaluacji spełniania norm po zakończeniu modernizacji.
Modernizacja linii 447 ma pozwolić na wzrost prędkości pociągów podmiejskich z 80 do 120 km/h. Jak podkreśla PLK, wykorzystanie tych możliwości zależy od przewoźników, ale według modelu podróż z Grodziska do Warszawy może się skrócić nawet o 5 minut (z wszystkimi postojami). Poprawie ma ulec przepustowość linii, choć tu PLK unika
podania konkretnych liczb.
Propozycja skrócenia zamknięcia – w zawieszeniu
Przed trzema miesiącami wykonawca modernizacji podmiejskiej linii 447
zaproponował PLK skrócenie czasu zamknięcia torowego – i to bez dodatkowego wynagrodzenia. Pisaliśmy o tym tutaj. Jak informuje dyrektor projektu, możliwość skrócenia remontu jest wciąż analizowana. Zarządcy infrastruktury zależy na tym, żeby wyrobić się z najważniejszymi pracami w ciągu 12 miesięcy. Nie chce obiecywać skrócenia zamknięcia torowego, jeśli nie będzie stuprocentowej pewności, że manewr się powiedzie.
Jednocześnie PLK podkreśla, że pierwotny plan modernizacji zakładający jednotorowe zamknięcia przewidywał utrudnienia dla pasażerów trwające 33 miesiące. Niewiele skróciłby je montaż dodatkowych rozjazdów na szlakach. Dopiero dwutorowe zamknięcie przyniosło radykalne skrócenie okresu obowiązywania utrudnień. PLK zapewnia, że po ponownym otwarciu linii we wrześniu przyszłego roku dalsze prace modernizacyjne będą odbywały się już bez dalszych utrudnień w ruchu.