PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Torpolem umowę na zaprojektowanie i modernizacji odcinka pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą Rembertowem. W projekcie znalazła się także budowa nowego przystanku na Warszawskim Węźle Kolejowym – Warszawa Stalowa. Dzięki kolejnej umowie udało się w tym roku zakontraktować kolejarzom już 14,7 mld zł z KPK.
Najważniejsza z punktu widzenia mieszkańców stolicy będzie budowa dwuperonowego przystanku osobowego Warszawa Stalowa wraz z przejściami podziemnymi. Powstanie on w pobliżu wiaduktu kolejowego nad ulicą Radzymińską, na torach łączących Rembertów z Warszawą Gdańską.
Zatrzymywać się na nim będą m.in. pociągi Kolei Mazowieckich wyjeżdżające z Warszawy Wschodniej w kierunku Legionowa, Modlina i Nasielska. Przystanek zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach przemieszczania się. W pobliżu nowego przystanku powstanie nowa stacja metra drugiej linii – Szwedzka. Nie będą one jednak ze sobą zintegrowane i dzielić je będzie około 400 metrów. Więcej o przyszłej inwestycji pisaliśmy w
oddzielnym tekście.
Lepsza oferta koleiPrace obejmą również przebudowę stacji w Sulejówku Miłosnej, Mińsku Mazowieckim, Dębem Wielkim i w Rembertowie. Zakres planowanych robót zakłada jak największe efekty – m.in. zwiększenie przepustowości linii kolejowych, przy maksymalnym ograniczeniu utrudnień w ruchu kolejowym. Budowa ma trwać na przestrzeni 2018-2019 roku.
– To ważna inwestycja dla aglomeracji warszawskiej – ocenia Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury i budownictwa. – Dzięki przebudowie odcinka między Warszawą Gdańską a Warszawą Rembertowem mieszkańcy zyskają lepszy dostęp do kolei, a także w dłuższej perspektywie, dogodną komunikację z metrem, które jest w tej chwili jest budowane. Warszawa ma problemy z korkami, dlatego dobra oferta komunikacyjna transportu zbiorowego pomoże miastu lepiej funkcjonować – podkreśla Bittel.
– Linia ta ma olbrzymie znaczenie w ruchu nie tylko regionalnym, ale także ponadregionalnym. To jest łącznik między linią 2 i 3 na jednej z ważniejszych magistrali kolejowych na linii E20 – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK. – Dzisiejsza umowa wprawdzie przewiduje projektowanie i budowanie, ale większość umów, które podpisywaliśmy w tym roku, przewidują budowanie. Skutkuje to dynamicznym wprowadzaniem wykonawców na budowę. Udało nam się już zakontraktować w tym roku 14,7 mld zł – podkreśla Bresch.
Przebudowa 11 km torówInwestycja warta jest 126 mln zł. W założeniach zarządcy infrastruktury, zwiększy ona także możliwości kolei. Nowe urządzenia i wyremontowane tory stworzą warunki do przejazdu większej liczby pociągów. Przebudowanych zostanie 11 km torów pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą Rembertowem. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Wyremontowane będą dwa wiadukty kolejowe: nad ulicą Instytutową i Staniewicką. Na stacji Warszawa Wschodnia Towarowa wybudowana zostanie nowa nastawnia. Montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz 54 nowych rozjazdów zapewni lepsze warunki jazdy pociągów.
Planowane jest także wybudowanie przejścia podziemnego przy ulicy Starzyńskiegio, na wysokości ul. Namysłowskiej. Zapewni ono dojście do cmentarza cholerycznego. W 2012 roku, podczas prac modernizacyjnych linii Warszawa – Gdańsk, kolejarze oraz wykonawcy wyremontowali cmentarz położony pomiędzy trzema liniami kolejowymi. Dzięki zaplanowanym pracom dostęp do nekropoli będzie wygodny i bezpieczny. Inwestycja planowana jest do realizacji na 26 miesięcy od podpisania umowy – do października 2019 roku. Roboty rozpoczną się w drugiej połowie 2018 roku, bez wstrzymywania ruchu pociągów.