Warszawska Kolej Dojazdowa cieszy się z rozbudowy oferty o Wspólny Bilet Samorządowy i traktuje go jako ukłon w stronę pasażerów korzystających z usług różnych przewoźników. Dokąd jednak można dojechać z WBS, wsiadając w pociąg WKD? Po przesiadce do składu Kolei Mazowieckich dotrzemy na obrzeża regionu, gdzie trudno jest przesiąść się ponownie do kursu jadącego w głąb innego województwa.
Nie milkną komentarze dotyczące rozpoczęcia sprzedaży Wspólnego Biletu Samorządowego – ważnego przez dobę od godziny wskazanej przez podróżnego biletu honorowanego przez ośmiu przewoźników regionalnych. Można go kupić za 38 zł w kasach biletowych niektórych spółek (np. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej) i za pośrednictwem aplikacji SkyCash. Inicjatorem wprowadzenia nowej oferty jest Związek Samorządowych Pracodawców Kolejowych. Ani do ZSPK, ani do porozumienia ws. WBS nie przystąpił na razie żaden podmiot ogólnopolski (Przewozy Regionalne czy PKP Intercity).
Sukces kolei samorządowych – ale dokąd dowiozą pasażera? – Nowy wspólny bilet to ogromny sukces kolei samorządowych – ocenia Michał Panfil, p.o. prezes zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej. – Uruchomienie sprzedaży od 1 sierpnia to coś naprawdę pozytywnego – przekonywał. – Jest to bowiem pierwszy bilet aż ośmiu spółek samorządowych, na podstawie którego pasażerowie będą mogli poruszać się po całej Polsce, kupując bilet u któregokolwiek z przewoźników – opisywał.
– Wspólny bilet jest więc także ukłonem w stosunku do podróżujących na terenie województwa mazowieckiego – powiedział Michał Panfil. Na Mazowszu oferta honorowana jest przez WKD i Koleje Mazowieckie, ale nie przez SKM Warszawa. Możliwości przejazdu na podstawie nowego biletu do innych regionów są natomiast bardzo ograniczone. WBS nie jest bowiem ważny ani w dalekobieżnym pociągu KM „Słoneczny” do Trójmiasta i Ustki, ani w „sprinterach” Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z Warszawy do Łodzi Fabrycznej.
Mało połączeń do i z węzłów w Kutnie i Sierpcu Podróżni korzystający z oferty przewoźników regionalnych mogą się natomiast przesiąść z pociągów KM do kursów osobowych ŁKA w Skierniewicach, Łowiczu i Kutnie, a także do składów Kolei Wielkopolskich w Kutnie i Arrivy w Sierpcu. Rozkład jazdy na odcinkach Kutno – Konin i Sierpc – Toruń przewiduje jednak bardzo małą liczbę połączeń. Niewiele jest zresztą także możliwości dojazdu do tych węzłów kursami Kolei Mazowieckich, zwłaszcza jeśli punktem początkowym podróży miałaby być Warszawa.
Przypomnijmy, że
do porozumienia przewoźników na pewno nie przystąpi SKM Warszawa, która pozostaje jednak członkiem ZSPK. Jak tłumaczy stołeczna spółka, Szybka Kolej Miejska w ogóle nie prowadzi własnej polityki taryfowej, bo w jej pociągach obowiązują wyłącznie bilety emitowane przez Zarząd Transportu Miejskiego. To ZTM musiałby więc zawrzeć stosowne umowy, na mocy których na sieci warszawskiej komunikacji miejskiej można byłoby korzystać także z biletów wydawanych przez członków ZSPK.