Spośród przedstawicieli wykonawców napraw i modernizacji infrastruktury kolejowej, rzadko można natknąć się na tych, którzy są zadowoleni z liczby zleceń otrzymanych w roku 2016 z PKP PLK. Nowych przetargów ogłaszanych przez kolejową spółkę było niewiele lub opiewały na niewielkie sumy.
Dopiero końcówka roku zmieniła ten stan rzeczy. Zapowiedź ogłoszenia przetargu na
budowę tunelu pod Łodzią i
przetarg na prace na linii nr 1 sprawiły, że wśród prezesów dużych infrastrukturalnych spółek zapanowała atmosfera umiarkowanego optymizmu.
– Trudno się temu dziwić, ponieważ rok 2016 dla wykonawców infrastruktury nie był dobrym rokiem. Większość zadań, które realizujemy, to zadania z poprzedniej perspektywy i niewielkie prace z obecnej, stąd firmy wykonawcze pracują raczej na pół gwizdka – powiedział Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE. – Jeżeli jednak przeanalizujemy sytuację pod kątem tego, co będzie się działo w roku 2017, 2018 i 2019, to możemy mówić o ożywieniu na rynku, ponieważ PKP PLK zintensyfikowało działania dotyczące ogłaszania nowych konkursów ofert – dodaje.
Zmiany na lepszeZgodnie z zapowiedzią prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela, w całym 2016 roku PKP PLK ogłosi przetargi na łączną sumę 9,2 mld zł, z czego większość została lub zostanie ogłoszona właśnie w drugim kwartale.
– PLK, ku naszemu zadowoleniu, podejmuje też pewne działania, na które patrzę z przychylnością. Chodzi np. o zapowiedź zakupu materiałów budowlanych przez zarządcę infrastruktury, która po pierwsze wpłynie pozytywnie na rynek wykonawców tych materiałów, a po drugie pomoże wykonawcom w realizacji inwestycji. Cieszy również zapowiedź wypłacania zaliczek do 10% wartości kontraktu. Na forum wykonawców i PKP PLK rozmawiamy także o ujednoliceniu katalogu kar dla wykonawców. Obecnie ich wachlarz jest bardzo szeroki, a decyzje w sprawie ich nałożenia niezwykle dowolne – mówił niedawno prezes ZUE, oceniając prace zarządcy infrastruktury.
ZUE z nowymi kontraktamiW ostatnim kwartale roku ZUE podpisało umowy na wykonanie prac przy dwóch odcinkach linii kolejowych:
w Medyce i na szlaku pomiędzy Ostrowitem i Jamelnikiem. Spółka ma też spore szanse na realizacje prac (w konsorcjum z PORR) przy linii tramwajowej do Górki Narodowej w Krakowie, o czym więcej piszemy
tutaj.