Przewozy Regionalne rozstrzygnęły postępowanie przetargowe na modernizację 5 zespołów trakcyjnych ED72. Do zamawiającego wpłynęły dwie oferty, przy czym najtańsza oferuje prace za 12,3 mln zł za jeden skład.
Przedmiotem zamówienia PR jest usługa modernizacji wraz z naprawą piątego poziomu 5 sztuk ED72. ED72 to zbudowany w liczbie 21 sztuk młodszy i nieco nowocześniejszy brat EN57. Zmodernizowane pojazdy będą przeznaczone do realizacji pracy przewozowej w ruchu regionalnym z prędkością maksymalną 120 km/h. Jak zapisano w specyfikacji, „zmodernizowane pojazdy powinny spełniać ogólne wymagania w zakresie przystosowania do ruchu regionalnego, konstrukcja oraz wyposażenie powinny zapewniać komfortową podróż w czasie przejazdu co najmniej do 4 godzin”. Zarząd przewoźnika zastrzegł sobie możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejnych 7 sztuk ED72.
Składanie ofert trwało do 31 maja 2017 roku. Po otwarciu kopert okazało się, że jest wyłącznie dwóch zainteresowanych przetargiem. Najtańszą ofertę złożyły Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” za 147,45 mln zł brutto. Oznacza to, że cena modernizacji jednego składu sprowadza się do 12,3 mln zł brutto. Dużo droższą ofertę złożył natomiast H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Poznańska firma zaoferowała prace za 167,63 mln zł brutto.
Obie oferty przekroczyły budżet zamawiającego, który przyjął kwotę 143,17 mln zł brutto. Kryterium wyboru oferty była wyłącznie cena. Przewozy Regionalne zgodziły się jednak pokryć różnicę pomiędzy kosztorysem a najtańszą ofertą. Pozwoliło to wybrać ofertę ZNTK „Mińsk Mazowiecki” za najkorzystniejszą.
W ramach modernizacji pojazdy dostaną nowy asynchroniczny napęd, który pozwoli rozpędzić się im do 120 km/h (obecnie 110 km/h), pojawi się też możliwość rekuperacji energii. Maszynista dostanie do dyspozycji nową kabinę z systemami diagnostycznymi, za kabinami pojawi się pomieszczenie dla obsługi pociągów. W pojeździe zamontowana zostanie klimatyzacja, będzie 8 miejsc dla rowerów oraz toaleta dla osób niepełnosprawnych zgodna z TSI PRM. Więcej o specyfikacji prac piszemy
tutaj.
Dostawy zmodernizowanych pojazdów mają się zakończyć do końca października 2018. Modernizację kolejnych pojazdów zapowiedział nowy prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski. Piszemy o tym
tutaj.