Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn to przedmiot prowadzonego właśnie przez PKP PLK postępowania przetargowego ogłoszonego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Remont tego ponad 80-kilometrowego odcinka ma przynieść poprawę prędkości i drobne skrócenie czasu przejazdu do Warszawy. Dzięki tej inwestycji w Olsztynie pojawi się również nowy przystanek osobowy. Do udziału w przetargu wzięło udział siedmiu oferentów.
Całość przedmiotu zamówienia dotyczącego prac na linii kolejowej nr 216 z Olsztyna do Działdowa obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej, projektu budowlanego oraz uzyskania dla niego wszelkich niezbędnych pozwoleń. Wszystko po to, by w kolejnym etapie na podstawie opracowanej przez siebie dokumentacji, wykonawca mógł przystąpić do wykonania wszystkich wymaganych robót.
Linia 216 jest linią jednotorową i zelektryfikowaną. Dla Olsztyna stanowi główne połączenie kolejowe ze stolicą kraju. PKP PLK ma zamiar w całości wymienić na całej długości tego ponad 80-kilometrowego odcinka nawierzchnię kolejową wraz z budową odwodnienia. Na trasie wymienione zostaną także 33 rozjazdy. Dodatkowo wykonawca będzie miał za zadanie dostosować istniejące urządzenia srk do nowych układów torowych oraz podwyższonej prędkości jazdy pociągów. Co więcej, przebudowanych zostanie 47 przejazdów kolejowych, co sprowadzać się będzie do wymiany nawierzchni, uzupełnienia oznakowania. 24 przejazdy kolejowe zyskają inną kategorię.
Nowy przystanek osobowy w OlsztyniePrace na linii kolejowej 216 przyniosą także korzyść dla Olsztyna. W ramach inwestycji powstanie nowy przystanek osobowy o roboczej nazwie Olsztyn Dajtki w rejonie wiaduktu przy ul. Bławatnej. W planach jest również budowa posterunku odgałęźnego Olsztyn Kortowo do prowadzenia ruchu w miejscu rozgałęzienia linii kolejowej 216 do Działdowa oraz linii kolejowej 353, którą codziennie pociągi z Olsztyna kierują się w stronę Iławy.
Wraz z inwestycją przebudowane zostaną także stacje i przystanki osobowe Zakrzów-Sarnowo, Kozłowo, Nidzica, Dobrzyń, Bujaki, Waplewo, Olsztynek, Gryźliny, Stawiguda, Gągławki, Bartąg. Olsztyn Zachodni doczeka się remontu ostatniego niewyremontowanego peronu nr 1. Zostanie on podwyższony do 0,76 m oraz całkowicie wymieniona zostanie jego nawierzchnia na wzór pozostałych peronów. Przewidziana jest likwidacja przystanku osobowego Krasnołąka.
120 km/h, a nawet 140 km/hEfektem prac ma być podniesienie prędkości pociągów na tym odcinku do 120 km/h. Wyjątek stanowić ma odcinek od Nidzicy do Działdowa, gdzie prędkość wzrośnie do 140 km/h. Jak zapowiadają PKP PLK, skróci to czas przejazdu na linii kolejowej nr 216 z 1 godziny i 17 minut do 1 godziny i 1 minuty, czyli co najmniej kwadrans.
Inwestycja realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. PKP PLK przygotowały dla tego zadania budżet w wysokości 276,1 mln zł brutto, zaś oferty oceniane są pod kątem ceny – 60%, doświadczenia personelu – 20% oraz terminu realizacji – 20%.
Oferty powyżej kosztorysuDo przetargu zgłosiło się siedmiu wykonawców, jednak wszystkie oferty przewyższają planowany kosztorys. Najtańszą ofertę złożyła sopocka firma NDI, która zaproponowała prace za 308,1 mln zł brutto oraz termin realizacji – 23 miesiące. Niewiele droższa oferta pochodzi od warszawskiej Trakcji PRKiI, która złożyła ofertę na 309,3 mln zł, jednak termin realizacji określono tylko na 18 miesięcy. W postępowaniu przetargowym swoje oferty złożyli również ZUE – 324,3 mln zł i 25 miesięcy realizacji, Strabag – 325 mln zł i 30 miesięcy realizacji, konsorcjum firm Torpol i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 329,2 mln zł i 21 miesięcy realizacji, Budimex – 363,1 mln zł oraz hiszpańskie konsorcjum Vias y constructiones i Electren – 415,4 mln zł i 31 miesięcy realizacji.
W specyfikacji zaznaczono, że maksymalny czas realizacji to 36 miesięcy. Na czas trwania robót linia będzie całkowicie zamknięta dla ruchu. Pasażerowie będą musieli korzystać z komunikacji zastępczej. Najpierw na odcinku Olsztynek – Olsztyn Główny, a następnie na odcinku Działdowo – Olsztynek. Podpisanie umowy planowane jest w listopadzie 2017 r., a zakończenie prac na sierpień 2020 r.
Linie przeznaczone do remontu w woj. warmińsko-mazurskim mat. PKP PLK