Wielkopolska odda do modernizacji pięć ze swoich dwuczłonowych pojazdów spalinowych. Po przebudowie będzie w nich mniej miejsc siedzących, za to pojawi się przedział służbowy i stojaki na rowery.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego rozpisał przetarg na wykonanie czynności czwartego poziomu utrzymania (P4) wraz z modernizacją autobusów szynowych (właść. spalinowych zespołów trakcyjnych – przyp. RK) typu 218Ma o oznaczeniach kolejowych SA132-008, SA132-009, SA132-010, SA132-011i SA132-012. Stanowią one własność Województwa Wielkopolskiego, a od pięciu lat użytkują je Koleje Wielkopolskie.
Przeznaczone do modernizacji pojazdy pochodzą z 2007 roku. Ogółem wyprodukowano 76 pojazdów z rodziny 218M, a Koleje Wielkopolskie użytkują 13 z nich. Zabierają do 300 pasażerów.
Szacunkowa wartość zamówienia to 16,25 mln zł netto, czyli prawie dokładnie 20 mln zł brutto (4 mln złotych za pojazd). Cena wykonania zamówienia będzie stanowić o wyborze wykonawcy w 80 proc., a długość okresu gwarancji w 20 proc.
Szeroki zakres modernizacji
W ramach modernizacji trzy pojazdy otrzymają po jednym komplecie klimatyzacji na człon (komplet oznacza oddzielną klimatyzację dla maszynisty i przedziału pasażerskiego). W trzech pojazdach zostaną zainstalowane zespoły uzdatniania powietrza. We wszystkich sztukach zmieni się też układ ogrzewania i odpływu wody.
Pojazdy mają otrzymać komplet kabli do sterowania wielokrotnego, tzw. tempomat, nowe sterowniki i wyświetlacze parametrów technicznych. W pojazdach ma zostać wprowadzona diagnostyka online.
Modernizacja obejmuje też wymianę elementów I-go i II-go stopnia sprężynowania, układu hamulcowego czy podzespołów pneumatycznych. Wymieniony ma zostać system monitoringu w pojazdach oraz system informacji pasażerskiej.
Mniej miejsc. Będzie przedział służbowy
Modernizacja obejmie też wymianę foteli. Przy okazji zmienione zostanie ich rozmieszczenie. Po modernizacji będą usytuowane jak w SA132-013. Co za tym idzie, liczba miejsc siedzących zmniejszy się do 128, w tym 10 uchylnych.
Zamiast części miejsc siedzących w pojazdach pojawią się przedziały służbowe dla obsługi pociągu oraz stojaki dla trzech rowerów. Z drobniejszych zmian – będą nowe się śmietniczki przy fotelach, a w przebudowanych toaletach znajdziemy przewijaki.
Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji