Największy projekt w rozstrzygniętym w tym tygodniu konkursie CUPT zgłosiła warszawska SKM. Jest wart prawie pół miliarda złotych. Spółka uzyskała dofinansowanie w pełnej wnioskowanej wysokości, dzięki czemu zrealizuje opcję w najnowszym zamówieniu na tabor i zrefinansuje budowę bazy na warszawskich Szczęśliwicach.
Wczoraj
opublikowaliśmy listę zwycięskich projektów w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych na rozwój transportu kolejowego poza siecią TEN-T (działanie 5.2). Są one warte łącznie trzy miliardy złotych.
Te wyniki oznaczają, że
Koleje Mazowieckie kupią co najmniej 55 Flirtów, Koleje Dolnośląskie
nabędą 5 ezt i 6 szt do obsługi Kolei Aglomeracyjnej, a PKP SKM Trójmiasto - 10
najdłuższych w Polsce elektrycznych zespołów trakcyjnych.
SKM wykorzysta opcję na dodatkowy taborNajwiększy pojedynczym projekt wśród laureatów zgłosiła jednak warszawska Szybka Kolej Miejska - o nazwie „Rozszerzenie potencjału przewozowego kolei metropolitalnej na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – Etap I”. Jest on wart aż 498,6 miliona złotych, a Unia Europejska dofinansuje go w pełnej wnioskowanej kwocie 202 666 071,87 złotych. Obejmuje on zwiększenie możliwości przewozowych oraz podniesienie zakresu i poziomu obsługi taboru wykonywanej przez SKM.
W październiku 2017 roku spółka ogłosiła przetarg na zakup 13 nowych pociągów z opcją zamówienia kolejnych 8, jeśli uzyska dofinansowanie z Funduszy Europejskich - co właśnie się udało. Spółka wykorzysta zatem opcję, i do SKM trafi 15 pojazdów pięcioczłonowych i 6 czteroczłonowych.
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła Pesa Bydgoszcz. Teraz SKM czeka na ewentualne odwołania. Jeśli nie wpłyną - podpisze umowę.
Zamówienie obejmuje również dostawę symulatora jazdy wraz z przeszkoleniem pracowników oraz świadczenie obsługi taboru na poziomie utrzymania od P1 do P4 przez okres piętnastu lat. Dzięki przyznaniu środków w ramach programu POiIŚ, nowy tabor wzmocni istniejące połączenia w godzinach szczytu. Będzie także wykorzystywany w ramach nowych połączeń, planowanych do uruchomienia po zakończeniu prac remontowych i modernizacyjnych w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. – Pociągi będą klimatyzowane i w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz wyposażone m.in. w nowoczesny system informacji pasażerskiej, ładowarki USB i defibrylatory AED, pozwalające ratować życie – mówi Krystyna Pękała, prezes SKM.
Refinansowanie bazy na SzczęśliwicachSzybka Kolej Miejska w ramach projektu uzyskała też środki pozwalające na pokrycie kosztów modernizacji zaplecza na warszawskich Szczęśliwicach. Zmodernizowaną bazę techniczno – postojową
oddano do użytku w marcu 2017 roku. Pozwala ona obsłużyć docelowo 50 pojazdów i sprawnie realizować zadania przewozowe. Najważniejszym elementem prac był remont 400-metrowej hali przeglądowo – naprawczej, w 60 proc. zmodernizowanej, a w pozostałej części – wyremontowanej.
Wybudowano również myjnię dla pociągów, wyposażoną w zamknięty system obiegu wody, umożliwiającej mycie taboru przy temperaturze dochodzącej do minus 25°C, a także budynek socjalno – biurowy. Koszt wykonanych robót zamknął się kwotą blisko 45 mln zł netto. Film z realizacji inwestycji
można zobaczyć tutaj.