PKP PLK wciąż nie zakończyły prac studialnych nad wariantami przebudowy linii 202 pomiędzy Gdynią Chylonią a Słupskiem. Potrzeba budowy drugiego toru pomiędzy Wejherowem i Słupskiem została podniesiona nie tylko przez samorządowców, ale także przez przewoźników.
W czerwcu 2015, pod naciskiem protestów mieszkańców, samorządowców, a także PKP Intercity (które na liście priorytetów inwestycyjnych dla PKP PLK wyraźnie wskazywało konieczność budowy drugiego dalekobieżnego toru szlakowego pomiędzy Słupskiem a Gdynią Chylonią), ówczesny podsekretarz stanu w MIR Sławomir Żałobka poinformował, że „opracowane dotychczas przez wykonawcę kluczowe dla określenia warunków przebudowę dokumenty nie zostały zaakceptowane przez PKP PLK SA z powodu wad, jakimi były obarczone. Wykonane analizy nie uwzględniają wszystkich aspektów i uwarunkowań społecznych, które w tego typu opracowaniu stanowią jeden z istotnych aspektów".
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że nowe warianty opracowania zakładają budowę dwóch torów na wskazanym odcinku, a konieczność ich stworzenia wynikła z silnych protestów społecznych i zaangażowania środowisk kolejowych.
Kolejne analizy muszą potrwać dłużej
Efektów nowych prac studialnych spodziewaliśmy się z końcem 2015 roku, okazuje się jednak, że dodatkowe opracowania i analizy trwają dłużej.
– Wybór wariantu dla opracowywanego studium wykonalności dla linii 202, planowany jest w pierwszej połowie tego roku. Prace jeszcze trwają. Analizujemy wszystkie możliwości modernizacyjne. Szczegóły będziemy mogli podać po zakończeniu tego procesu – poinformował Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
Planowany termin przygotowania dokumentacji projektowej i pozyskania decyzji i pozwoleń to lata 2016 – 2018. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2019 – 2021.
Przybywają nowe przystanki, kolejne są potrzebne
Tymczasem konieczność budowy nowych przystanków kolejowych przy linii 202 zgłaszają także mieszkańcy podsłupskich Siemianic, których miejscowość leży bezpośrednio przy linii kolejowej, a jak dotąd nie doczekała się przystanku osobowego, który znacznie ułatwiłby im dotarcie do Słupska i Trójmiasta składami SKM. Powołali oni Stowarzyszenie Pasażerów Kolejowych Siemianice, które razem z samorządami współpracuje w celu budowy przystanku. Natomiast od września 2015 na linii 202 działa kolejny przystanek osobowy w Lęborku Mostach. Powstanie kolejnych, przy zachowaniu jednotorowego szlaku, nawet przy modernizacji linii do możliwości osiągania prędkości 160 km/h przez składy dalekobieżne i budowie planowanych w poprzednim studium długich mijanek, nie wpłynie na poprawę przepustowości szlaku.
PKP Intercity skraca Gwarka, ze względu na zbyt mała przepustowość linii 202
Nieoczekiwanie sprawa konieczności budowy drugiego toru na linii 202, także na odcinku z Koszalina do Słupska (nie jest objęty projektem zaplanowanym na obecną perspektywę), wyszła przy okazji pisma posła Zbigniewa Konwińskiego, skierowanego do PKP Intercity, w związku ze skróceniem relacji pociągu TLK Gwarek z Katowic do Koszalina (do tej pory kursował do Słupska).
– W chwili obecnej przeszkodą w realizacji stałego wydłużenia relacji pociągu TLK Gwarek jest przepustowość na jednotorowym odcinku linii 202. PKP Intercity aktywnie zabiega o modernizację tej linii – odpowiedział przewoźnik.