Podczas 26. posiedzenia sejm przyjął ustawę o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Jej konsekwencją będzie m.in. powołanie Rzecznika Praw Pasażerów Kolei, który będzie działał przy UTK. Regulacje unijne w tym zakresie z 2013 roku Polska miała przyjąć już przeszło rok temu.
Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich Polska miała zaimplementować do 9 lipca 2015 roku. Stosowny projekt ustawy został zatwierdzony przez poprzedni rząd 1 czerwca 2015 roku, ale nie poddano go pod głosowanie sejmu. Dopiero teraz udało się przyjąć prawo w tym zakresie: w piątek, 23 września Sejm uchwalił stosowną ustawę.
Europejski system rozstrzygania sporówCelem pakietu ADR/ODR jest umożliwienie konsumentom składania wniosków o rozstrzyganie sporów z przedsiębiorcami do podmiotów oferujących niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne oraz szybkie metody ich alternatywnego rozwiązywania. Dyrektywa ADR zakłada stworzenie w państwach UE jednolitego systemu pozasądowego rozstrzygania sporów obejmującego zaistniałe na rynku unijnym spory między konsumentem a przedsiębiorcą, wynikające z umów sprzedaży rzeczy lub świadczenia usług, w tym umów zawartych przez internet i umów transgranicznych.
Warto zauważyć, że projekt zakładał limit wydatków budżetu państwa przeznaczonych na wykonywanie zadań Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego na poziomie 364 tys. przez najbliższe 10 lat. Nad ustawą będzie teraz pracować Senat.
Jakie zadania będzie pełnił Rzecznik Praw Pasażera Kolei?
Rzecznik Praw Pasażerów Kolei będzie powołany do prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumentów z przedsiębiorstwami świadczącymi usługi w branży kolejowej. Dotyczy to m.in. spraw związanych z działalnością sprzedawcy biletów lub operatora turystycznego, sporów wynikających z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym oraz w sprawach dotyczących usług świadczonych przez przewoźnika kolejowego, zarządcę infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądź zarządzającego dworcem.
Ustawa stanowi, że warunkiem wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania przed Rzecznikiem jest podjęcie przez pasażera próby bezpośredniego rozwiązania sporu z przewoźnikiem kolejowym, zarządcą infrastruktury kolejowej, właścicielem dworca bądź zarządzającym dworcem, sprzedawcą biletów lub operatorem turystycznym. Próbą bezpośredniego rozwiązania sporu jest także złożenie reklamacji.
Więcej na ten temat
pisaliśmy tutaj.