O działaniach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na rzecz obsługi osób niepełnosprawnych i nowościach w tym zakresie rozmawiamy z Andrzejem Wasilewskim – członkiem zarządu ŁKA.
Co wyróżnia Łódzką Kolej Aglomeracyjną w zakresie obsługi pasażerów niepełnosprawnych?
Andrzej Wasilewski – członek zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej: Przede wszystkim od samego początku naszym celem jest zagwarantowanie pełnej swobody w podróży każdemu pasażerowi, bez względu na ewentualne jego ograniczenia w zakresie mobilności. Zaczęliśmy od taboru. Jako pierwszy przewoźnik w Polsce wprowadziliśmy pociągi spełniające normę TSI PRM, czyli całkowite dostosowanie dla osób z ograniczoną mobilnością. Jednym z założeń powstania Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej była poprawa jakości połączeń kolejowych w województwie łódzkim. Te założenia strategii oznaczają między innymi wyznaczenie standardów dla osób o ograniczonej możliwości poruszania dużo wyższych, niż dotychczas oferowanych na polskiej kolei. Osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej reprezentują około 10% naszych pasażerów. W znaczącej części są to osoby korzystające z kolei regularnie – dojeżdżające do pracy, do szkoły czy na uczelnie. Jesteśmy dumni z tego, że nasze usługi stanowią część życia tych osób i liczymy na to, że dzięki dostępności naszych pociągów pomogliśmy wielu pasażerom w realizacji planów zawodowych, naukowych czy po prostu ułatwiając im wyjście na zakupy lub spotkanie ze znajomymi.
Dlaczego kody na legitymacjach dla osób niepełnosprawnych skanujecie tabletem zamiast terminalem?
Obsługa konduktorska ma tablety na swoim stałym wyposażeniu. Służą one nie tylko do skanowania kodów z legitymacji, ale także do weryfikacji kodów biletów elektronicznych. Nie ma też potrzeby każdorazowego uruchamiania oddzielnej aplikacji. Tablety są wyposażone w więcej funkcji przydatnych dla obsługi pasażera i są wykorzystywane przez pracowników drużyn konduktorskich w codziennej pracy. Nasze tablety mają lepszą jakość obiektywów niż terminale, co przyśpiesza, a nie spowalnia proces kontroli uprawnień.
Na co mogą liczyć pasażerowie w pociągu?
Każdy z naszych pociągów ma ponad 100 funkcjonalności dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Są to między innymi: windy dla wózków inwalidzkich w każdym pociągu, wysuwany próg w drzwiach zwiększający bezpieczeństwo pasażerów przy wsiadaniu i wysiadaniu, dopasowane poręcze, brak stopni praktycznie w obszarze całego pociągu, miejsca na wózki inwalidzkie, przestronne toalety o szerokich drzwiach, przyciski alarmowe, system komunikatów głosowych zapowiadających każdy postój pociągu uzupełniony informacją wizualną na wyświetlaczach, oznaczenia w alfabecie Braille'a. To jest nasz standard wyposażenia. W nowych pociągach Impuls, z których pierwsze pojawią się w tym roku, będą także gniazdka do ładowania wózków elektrycznych. Będziemy pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który wprowadzi taką funkcjonalność. W każdym pociągu jest też biletomat z pełną ofertą biletów przystosowany do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Osoby niepełnosprawne nie muszą jechać czy iść do kasy. To także nowość na rynku kolejowym.
Rozwiązania w pociągu to tylko część obsługi osób niepełnosprawnych przez przewoźnika. Jest jeszcze kwestia asysty, obsługi w kasach itp. Wielu przewoźników ma ciągle z tym problem.
Skoncentrowaliśmy się nad opracowaniem i wdrożeniem rozwiązań lepszych niż narzucają europejskiej standardy. Z uwagi na wspominaną wcześniej politykę zapewniania pełnej swobody mobilności i przede wszystkim dotychczasową praktykę, usługę asysty traktujemy jako dodatkową. Prośbę o asystę dla osób niepełnosprawnych realizujemy w ciągu 24 godzin zamiast 48 godzin. Zgłosić ją można pod numerem 42 205 55 15 lub za pomocą formularza on-line na stronie https://lka.lodzkie.pl/informacje-dla-osob-niepelnosprawnych/. Wdrożyliśmy także szereg rozwiązań ułatwiających podróż. W kasach biletowych, na pokładach pociągów i na stronie internetowej oferujemy pomoc tłumacza języka migowego online. Kasy są także wyposażone w pętle indukcyjne, które ułatwiają komunikację osobom z aparatami słuchowymi. Kładziemy duży nacisk na właściwe przygotowanie obsługi pociągów i kasjerów do udzielania wsparcia osobom niepełnosprawnym.
Doświadczenie innych przewoźników podpowiada, że kluczowe jest zachowanie personelu pokładowego.
Praca naszych konduktorów i kierowników pociągów jest stale weryfikowana przez pasażerów w badaniach ich satysfakcji. Od samego początku i niezmiennie pasażerowie przyznają naszym pracownikom ocenę 9 punktów na 10 możliwych, co jest jedną z naszych najwyżej ocenianych kategorii. Osoba niepełnosprawna jak każdy inny pasażer może być pewna wysokiej jakości naszych usług i profesjonalnej obsługi ze strony naszych pracowników. Nad wysoką jakością naszych usług i ich rozwojem czuwa specjalnie wyznaczona Pani Pełnomocnik Zarządu ds. osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej odpowiedzialna za kształtowanie naszej polityki dostępności i koordynację naszych działań zwiększających jakość świadczonych przez nas usług. Dodam również, że nasze rozwiązania są konsultowane, weryfikowane i wspierane zarówno przez lokalne, jak i krajowe organizacje pozarządowe, takie jak na przykład: Fundacja Widzialni, Spółdzielnia Socjalna FADO, Polska Fundacja Osób Słabosłyszących, Polski Związek Głuchych Oddział w Łodzi, Fundacja Integracja. Możemy się także pochwalić prestiżowymi nagrodami i tytułami: pierwsze miejsce w konkursie Urzędu Transportu Kolejowego „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” w kategorii pasażer z niepełnosprawnością oraz „Kolejowa firma odpowiedzialna społecznie” na Targach TRAKO 2017 za wyjątkową dostępność oferty przewozowej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Zajęliśmy także pierwsze miejsce w rankingu dostępności stron kolejowych przewoźników pasażerskich przygotowanego na zlecenie Urzędu Transportu Kolejowego.
A jak wygląda dostępność infrastruktury stacyjnej w województwie łódzkim i całej aglomeracji?
Większość stacji i przystanków w regionie łódzkim dostępna z poziomu torów lub została czy jest w chwili obecnej przebudowana tak, aby umożliwić swobodny dostęp do peronów za pomocą windy lub rampy. Z ważniejszych i wciąż niedostępnych jest planowana do modernizacji stacja Łódź Żabieniec. Z mniejszych przystanków są to na przykład Sieradz Męka, Grudze czy Kamień Łowicki – w tych dwóch ostatnich nie ma możliwości dojazdu do przystanku. W przypadku przebudowanego przystanku Łódź Niciarniana dostępność jest ograniczona i liczymy na to, iż w przyszłości rozwiązania platform przyschodowych nie będą traktowane jako zapewniające dostępność dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej. Realizacja zadań w obszarze infrastruktury leży po stronie PKP PLK i PKP S.A. W ramach prowadzonych inwestycji w regionie łódzkim z funduszy samorządu województwa, funduszy unijnych i budżetu Państwa do 2023 roku na większości stacji i przystanków znikną bariery architektoniczne.
ŁKA zamawia kolejne pociągi. Czy osoby PRM mogą spodziewać się jakiś nowych rozwiązań ułatwiających podróż?
Andrzej Wasilewski: W tym roku trafią do regionu łódzkiego pierwsze cztery pociągi z czternastu zamówionych Impulsów z nowosądeckiego Newagu. Oprócz wymienionych wcześniej rozwiązań będą one miały np. stację ładowania wózków elektrycznych. Jesteśmy również na etapie przygotowywania nowych, innowacyjnych projektów z zakresu technologii cyfrowych, które będą miały na celu wspieranie osób niepełnosprawnych w codziennych i samodzielnych podróżach. Naszym celem jest ciągłe doskonalenie naszych usług i dalsze podnoszenie standardu obsługi osób niepełnosprawnych.