Modernizacja nadbałtyckiej magistrali na pewno znajdzie się w inwestycyjnych planach PKP PLK na najbliższe lata, co potwierdza znowelizowany projekt Krajowego Programu Kolejowego. Ale prace nad studium wykonalności tej linii opóźniają się bardzo, stąd cały czas nie wiemy, w jakim wariancie zrealizowana zostanie inwestycja.
Modernizacja linii 202 na odcinku z Gdyni Chyloni do Słupska jest jednym z czołowych projektów modernizacyjnych, który ma być realizowany w obecnej perspektywie dofinansowań UE. Projekt jest kluczowy dla poprawy warunków prowadzenia ruchu na odcinku linii, który zwłaszcza w sezonie letnim jest bardzo zatłoczony i jego przepustowość jest na wyczerpaniu.
Kolejny termin zakończenia prac nad studium wykonalnościPierwotnie PKP PLK zakładały do realizacji 4 warianty przebudowy linii, w którym żaden nie uwzględniał dobudowy toru na całym odcinku między Wejherowem a Słupskiem, gdzie linia kolejowa jest jednotorowa. Zamiast tego PLK przedstawiały warianty pośrednie, takie jak budowa długich mijanek. Po głośnych protestach zarządca infrastruktury postanowił przeanalizować w studium wykonalności także opcję z budową drugiego toru, ale przez to prace nad dokumentem bardzo się wydłużyły. Obecnie poznajemy już kolejny termin zakończenia prac nad dokumentem.
– Studium wykonalności dla linii 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk zamierzamy zakończyć w trzecim kwartale tego roku. Jest w końcowej fazie opracowywania przez wykonawcę – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. – Na zmianę terminu zakończenia prac nad dokumentem miały wpływ między innymi uzgodnienia planów budowy trasy szybkiego ruchu pomiędzy Wejherowem a Słupskiem (droga S6 – dop. red) oraz uwagi jakie przekazywaliśmy jako zamawiający wykonawcy. Zależy nam, aby opracowana analiza była pełna i odpowiadała dokładnie na pytanie, jaki wariant przebudowy linii jest najkorzystniejszy – dodaje rzecznik.
2 miliardy na linię 202W obecnym Krajowym Programie Kolejowym opublikowanym 25 lipca modernizacja linii 202 nadal znajduje się na liście podstawowej projektów kierowanych do realizacji. Jego deklarowany koszt wzrósł z 1,5 mld zł do 2 mld, co sugeruje, że zakres projektu będzie rozszerzony. Czy o drugi tor? Wciąż nie wiemy, ponieważ przy okazji pierwszej wersji studium wykonalność najdroższa z opcji, w wariancie czwartym kosztować miała 1 miliard i 943 milionów złotych. W jego ramach mieści się budowa dodatkowego toru na odcinku Gdynia Chylonia – Rumia, 2 dodatkowe tory na odcinku Rumia – Reda, 2 tory pomiędzy Redą a Wejherowem, 1 tor pomiędzy Wejherowem a Lęborkiem oraz długa mijanka na odcinku Potęgowo – Damnica. Prędkość mogłaby być podniesiona do 200 km/h na całej linii poprzez wymianę i dobudowę urządzeń srk. Docelowa długość wszystkich peronów wynosić ma 200 m, za wyjątkiem peronów w Wejherowie, Lęborku i Słupsku, które będą miały 400 metrów.
Po interwencjach lokalnych organizacji społecznych PKP PLK ujawniły, że w planie modernizacji (w każdym wariancie) na pewno znajdzie się budowa nowego przystanku osobowego w Siemianicach pod Słupskiem. Z kolei niepewne jest, czy w najdroższym wariancie projektowym celowe jest podnoszenie prędkości do 200 km/h.
Więcej o znowelizowanym Krajowym Programie Kolejowym, przedstawiając listę projektów z listy podstawowej i rezerwowej, piszemy
tutaj.