Pawilony wejściowe dworca Warszawa Śródmieście przechodzą teraz remont. Odpadające płyty zostaną oczyszczone i przyspojone do ściany za pomocą stalowych śrub. Nie wiadomo, kiedy remontu doczeka się podziemna część obiektu.
Pawilony wejściowe dworca Śródmieście od kilku miesięcy były odgrodzone, a nad wejściami ustawiono drewniane daszki. Przyczyną były odpadające płyty na elewacji. Teraz pojawiły się rusztowania. – Obecnie prowadzimy prace konserwacyjne na elewacji dworca. Zakres robót obejmuje czyszczenie kamiennych okładzin elewacji, montaż odspojonych płyt elewacyjnych oraz zakotwienie wszystkich płyt do ścian – mówi Aleksandra Dąbek z Biura Prasowego PKP SA. Płyty te będą przyspojone za pomocą stalowych śrub – tak, jak przy wejściach na peron środkowy.
Nie wiadomo, kiedy modernizacji doczeka się podziemna część dworca. – Remont pawilonów nie jest związany z przebudową dworca. Obecnie prowadzone są analizy dot. jego ewentualnej modernizacji – podkreśla Dąbek. W przyszłym roku rozbudowane mają być systemy informacji i monitoringu.
Pawilony wejściowe, nawiązujące w stylu do Pałacu Kultury i Nauki, powstały w połowie lat 50. Podziemną część dworca oddano na początku lat 60. Mocno zaniedbywany na przestrzeni lat obiekt stracił wiele pierwotnych i ciekawych cech wystroju – wyłączono bądź zdemontowano część oświetlenia (między kolumnami, pod peronem i w rejonie mozaik), zamknięto poczekalnie, zabudowano peron kioskami, zasłonięto część mozaik.
Na przełomie 2006 i 2007 r. dworzec, w trakcie remontu tunelu średnicowego, został odświeżony. Wyczyszczono część ścian, posadzek i podwieszanych żyletek, zmieniono formę oświetlenia w holach kasowych oraz obicie kolumn na peronie, ścianą zostały obudowane zejścia do zamkniętego przejścia podziemnego po środku peronów, wymieniono drzwi wejściowe. Na przestrzeni ostatnich kilku lat zamontowano dodatkowe oświetlenie na peronie i wybudowano windę na peron środkowy. W listopadzie br. zakończył się natomiast montaż guzków na krawędziach peronu (znowu w niewłaściwym miejscu), wymieniono też tablice informacyjne, unifikując je z innymi, które można spotkać na warszawskich dworcach (teraz są granatowe). Obiekt, w związku z zaniedbaniami w utrzymaniu, nadal nie prezentuje się najlepiej.
Ewentualna budowa podziemnego przejścia do stacji Centrum jest też odległą perspektywą. Jego realizacja uzależniona jest od zagospodarowania okolic plac Defilad. W tej kwestii na razie wiele się nie dzieje – zagospodarowanie blokowane jest przez nierozwiązanie problemy z reprywatyzacją oraz brak własności warstwowej.