Trwają obecnie prace przy modernizacji tak zwanej linii obwodowej w Warszawie. Prace rozpoczęły się w marcu i mają potrwać rok, do przyszłej marcowej korekty rozkładu jazdy. Problem stanowi jednak wiadukt nad ul. Obozową, który był przedmiotem niezgody między miastem a PKP PLK. Pierwotnie wykonawca remontu linii obwodowej przewidywał zamknięcie przejazdu na ul. Obozowej na okres czterech miesięcy. W końcu do sprawy dołączył także konserwator zabytków, który wstrzymał inwestycję.
Modernizacja tzw. warszawskiej linii obwodowej ruszyła w marcu tego roku wraz z wiosenną korektą rozkładu jazdy. Według planów pociągi pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą Zachodnią powinny wrócić na nowe tory za 12 miesięcy. – W tym czasie wykonawca będzie musiał przebudować całą linię kolejową wraz z remontem trzech istniejących przystanków na linii kolejowej oraz dobudowaniem dwóch kolejnych – mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Poza gruntownym remontem przystanków zaplanowano również wymianę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zdaniem PKP PLK, inwestycja
zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży, umożliwi uruchomienie większej ilości połączeń, a także zlikwiduje „wąskie gardła” w komunikacji kolejowej.
Inwestycja w pełniObecnie prace prowadzone są w kilku lokalizacjach. Trwa budowa fundamentów nowych wiaduktów nad ulicami Kasprzaka, Wolskiej i Zawiszy. Powstają kładki nad ulicami Prądzyńskiego i Górczewskiej. Równocześnie usuwane są tzw. „kolizje z sieciami kanalizacyjnymi i elektrycznymi” – przygotowywane jest przesunięcie lub ułożenie instalacji w nowych miejscach. Na przystankach Warszawa Zachodnia (peron 8), Warszawa Wola, Warszawa Młynów i Warszawa Koło stoją już ściany nowych peronów. Trwają prace przy budowie odwodnień, instalowane są słupy pod montaż wiat.
Pomiędzy przystankami Warszawa Młynów a Warszawa Wola na odcinku około kilometra ułożono także podkłady i szyny. Wykonawca przygotowuje fundamenty oraz słupy pod nową sieć trakcyjną. Ponadto ze względu na konieczność dodatkowych prac i sytuację związana z zabezpieczeniem schronu, PKP Polskie Linie Kolejowe czekają na decyzję stołecznego konserwatora zabytków w sprawie możliwości przeniesienia obiektu odkopanego przy wiadukcie nad ulicą Obozową. – Opracowywany jest szczegółowy plan przemieszczenia schronu. Będzie to operacja wykonywana zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków – dodaje Jakubowski.
Problematyczna Obozowa z rozwiązaniemNajwięcej problemów przysparza jednak obiekt nad ul. Obozową. Jego przebudowa była
przedmiotem niezgody między miastem a PKP PLK. Pierwotnie wykonawca remontu linii obwodowej przewidywał zamknięcie przejazdu na ul. Obozowej na okres czterech miesięcy. Miasto nie chciało się na takie rozwiązanie zgodzić, gdyż Obozowa pełni teraz ważny ciąg objazdowy dla zamkniętej równoległej ulicy Górczewskiej, pod którym powstaje przedłużenie II linii metra. Ostatecznie jednak, inwestycję wstrzymał konserwator zabytków.
Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe muszą nadgonić stracony czas. – Aby go nadgonić, zostanie zmieniona technologia wykonywania prac – wyjaśnia Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. – Planowane jest zainstalowanie gotowych stalowych elementów bezpośrednio na podpory i wykonanie żelbetowego pomostu na mokro. Umożliwi to przyspieszenie prac w zaistniałej sytuacji. Zastosowanie tego rozwiązania ma również na celu zminimalizuje utrudnienia w komunikacji dla mieszkańców Woli – podkreśla.