W tym roku PKP PLK przeprowadzą w Warszawie trzy duże inwestycje kolejowe. Najważniejsza dla mieszkańców będzie przebudowa linii obwodowej. Poza tym pod łopatę pójdą linia „grodziska” nr 447 oraz linia „radomska” nr 8.
Fragment linii nr 20, od ronda Starzyńskiego do Dworca Zachodniego, to jedna z ważniejszych tras kolejowych stolicy. W tym roku
ruszą na niej poważne prace. – Są już podpisywane umowy z wykonawcami, zajmie się tym konsorcjum firm Budimex, ZUE i Strabag – tłumaczy Jerzy Stępniak, dyrektor stołecznego Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym. – Uciążliwości dla warszawiaków się skumulują, bo to inwestycja współfinansowana z funduszy unijnych i są tu limity czasowe – dodaje.
W ramach przebudowy tej linii zostanie zrealizowanych kilka mniejszych projektów. To będzie budowa kładki dla pieszych przy ul. Prądzyńskiego, przebudowa wiaduktów nad ulicami: Kasprzaka, Wolską, Zawiszy i Obozową (w tym ostatnim przypadku
będzie to skoordynowane z modernizacją w tym miejscu trasy tramwajowej), oraz modernizacja wiaduktu nad ul. Górczewską. Poza tym w Warszawie powstanie nowy przystanek kolejowy – „Powązkowska”, oraz prace w obrębie mostu Gdańskiego.
Na komfort dojazdów warszawiaków do pracy wpłyną też remontu linii „radomskiej” i „grodziskiej”. Ten pierwszy się przeciąga, powoli
przebudowywany jest odcinek miedzy Okęciem a Czachówkiem, a w styczniu, po pół roku
wybrano wykonawcę linii z Czachówka do Warki.
Z kolei na linii „grodziskiej” r
emont na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki zacznie się jesienią i potrwa ok. półtora roku. Ruch szynowy na tej trasie
przejmą autobusy, które uruchomi ZTM. – Ustaliliśmy, że w czasie pracy na tej linii miejskie spółki nie będą prowadziły prac na trasach autobusów, właśnie po to, by nie zaburzać zastępczej komunikacji – tłumaczy Stępniak.
W sumie baza danych stołecznego Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym na 2017 r. zawiera 1218 remonty i inwestycje. Na kilkunastu naradach koordynacyjnych z przedstawicielami inwestorów i gestorów sieci podziemnych ustalono listę 330 inwestycji, które wymagają koordynacji pomiędzy sobą. Dużą część z nich
stanowi budowa metra i remonty linii tramwajowych.