Województwo warmińsko–mazurskie otworzyło oferty w przetargu na dostawę jednego zmodernizowanego trójczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego. Co ciekawe, pojazd ma bazować na konstrukcji EN57. Na zakup przeznaczono ponad 12 mln zł.
Województwo – wbrew obecnym trendom – jasno określiło, że
przedmiotem zamówienia ma być dostawa zmodernizowanego ezt na bazie konstrukcji EN57. Pojazd ma być trójczłonowy. Zamawiający wymaga od producenta 36-miesięcznej gwarancji liczonej od daty odbioru końcowego na wszystkie elementy i podzespoły pojazdu.
Z zapisów w
tegorocznym budżecie województwa wiadomo, że na zakup zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego przewidziano kwotę 12,5 mln zł, z czego środki własne to zaledwie nieco ponad 2 mln zł. Mimo, że będzie to pojazd używany, to województwo planuje dofinansować zakup ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko–Mazurskiego na lata 2014–2020.
Z gniazdkami, internetem i klimatyzacją
Długość składu określono na maksymalnie 66 metrów. Przewidziano miejsca siedzące dla minimum 154 pasażerów oraz minimum 170 miejsc stojących. Pojazd ma być trójczłonowy oparty na wózkach dwuosiowych. Kabiny maszynisty na obu końcach pojazdu muszą zapewniać jazdę równorzędną w obu kierunkach. Na całej przestrzeni zastosowana zostanie płaska podłoga. Konstrukcja stopni wejściowych musi umożliwiać swobodne i bezpieczne wyjście oraz wejście z peronów o wysokości od 300 do 1000 mm nad poziomem główki szyny. Pojazd ma mieć możliwość jazdy z prędkością do 120 km/h.
Producent ma zaoferować w pojeździe układ jednoprzestrzenny na całej długości 2. klasy. Przestrzenie przy drzwiach wejściowych muszą być oddzielone od części pasażerskiej za pomocą ścian wykonanych z przezroczystego szkła. W składzie znajdą się co najmniej 4 wieszaki na rowery. Wykonawca wydzieli także co najmniej dwa miejsca do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem. Dla każdej pary foteli producent zamontuje jedno podwójne gniazdko. W pojeździe znajdzie się jedna toaleta dostosowana dla osób niepełnosprawnych i z możliwością przewijania niemowląt. Nad komfortem podróżnych ma czuwać także klimatyzacja, a nad bezpieczeństwem – monitoring. Pojazd będzie też wyposażony w elektroniczny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – wewnętrznej i zewnętrznej. Do dyspozycji podróżnych będzie także Wi-Fi.
Tylko jedna oferta
W postępowaniu przetargowym wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyły ją Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki". Co więcej, oferta zmieściła się w budżecie zamawiającego, który przygotował dokładnie 12,225 mln zł brutto. Oferta ZNTK "Mińsk Mazowiecki” wyniosła z kolei 11,99 mln zł brutto.
Producent zagwarantował ponadto 12 miesięcy gwarancji oraz, że skróci termin wykonania zamówienia do 240 dni. Na realizację zadania województwo przewidywało w specyfikacji zamówienia bardzo dużo czasu, bo aż 270 dni. Aż 40 procent oceny wykonawców stanowią kryteria jakości, w tym że będzie to długość okresu gwarancji (30 proc.) i termin wykonania (10 proc.). Pozostałe 60 proc. oceny stanowi cena.
Warto przypomnieć, że we wrześniu 2017 r. Przewozy Regionalne
również prowadziły postępowanie na zakup zmodernizowanych EN57. W przetargu wystartował tylko jeden podmiot – konsorcjum Polski Tabor Szynowy z Katowic i FPS Cegielski z Poznania. Pierwsze zadanie na sześć pojazdów Feniks EN57 firmy wyceniły na kwotę nieco ponad 57,5 mln zł brutto. Wartość oferty na drugie zadanie w postaci ośmiu pojazdów z opcjami sięgnęła kwoty 154 mln zł brutto.