Wciąż nie podpisano umowy z wykonawcą przebudowy linii E30 przez centrum Krakowa wraz z budową torów aglomeracyjnych. Od wyników przetargu złożono odwołania, m.in. wykonawcy wykluczonego przez PLK.
Już cztery miesiące mijają od momentu, w którym PKP PLK
otworzyła oferty w przetargu na modernizację dwudziestokilometrowego odcinka linii E30 Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów dla kolei aglomeracyjnej. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum Mota-Engil, Mostostal Warszawa, Acciona (958 mln zł netto). Oferty złożyły też: konsorcjum Strabag i Krakowskie Zakłady Automatyki (966 mln zł netto), konsorcjum Budimex i PKP Energetyka (987 mln zł netto), konsorcjum ZUE, Trakcja, Comsa, Intop (ok. 1 mld zł netto), konsorcjum Porr, Torpol, Intercor (1,184 mld zł netto) oraz konsorcjum Polaqua, VIAS, Electren, Tecsa (1,294 mld zł netto). Więcej na ten temat
można przeczytać tutaj.
Odwołania oddaloneRóżnica cenowa pomiędzy ofertami była niewielka, w związku z czym można było spodziewać się prawdziwej batalii o jeden z większych kontraktów, jakie PLK przyzna w tym roku. Jak się okazało, PLK wykluczyła z postępowania konsorcjum, na którego stoi Mota-Engil i wybrała na wykonawcę konsorcjum założone przez Strabag i Krakowskie Zakłady Automatyki. Konsorcjum Mota–Engil złożyło od tej decyzji odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.
Co ciekawe odwołanie złożyło również konsorcjum firm Porr, Torpol i Intercor. Domagało się ono unieważnienia wybrania oferty Strabagu, powtórzenia badania ofert i odrzucenia ofert złożonych przez aż trzy inne konsorcja (Budimeksu, ZUE oraz Strabagu). Przy zachowaniu wykluczenia konsorcjum Moty–Engil, to wszystko pozwoliłoby konsorcjum Porr na wygranie zamówienia. Jak poinformowała „Rynek Kolejowy” rzeczniczka Krajowej Izby Odwoławczej Magdalena Grabarczyk, oba odwołania zostały oddalone, zatem wciąż najbliżej podpisania kontraktu jest Strabag.
Ogromna inwestycja bez wyłączenia ruchu pociągówInwestycja zaplanowana przez PKP PLK musi zostać zakończona w 2020 roku, ze względu na
dofinansowanie z mechanizmu CEF. Na odcinku nastąpi kompletna przebudowa linii kolejowych nr 133 i 91. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dodatkową parę torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jeden dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów. Przebudowane zostaną cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Więcej na temat zakresu inwestycji, w tym nowych przystanków na trasie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej
piszemy tutaj.
– Program modernizacji tego szlaku to prawie 20 kilometrów (...). Na pewno nie wyłączymy z ruchu szlaku kolejowego, nie sparaliżujemy miasta, ale będzie trudno. Musimy to zrobić, żeby miasto mogło zorganizować Kolej Aglomeracyjną, bo to nie jest tylko odnowa szlaków kolejowych. To budowa przy okazji wielu przedsięwzięć, które ułatwią komunikację. W ramach tych prac będzie modernizowanych około 20 wiaduktów kolejowych. Niektóre zostaną rozebrane i wybudowane na nowo. To pracochłonne i kosztowne. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom zlikwidowany zostanie nasyp w okolicy ulicy Blich –
mówił niedawno w Radiu Kraków minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
To nie jedyna inwestycja na linii E30 w stolicy Małopolski. W styczniu
ruszyły prace między Krakowem Mydlnikami a Krakowem Głównym Towarowym.