Na lipiec zaplanowane zostały kolejne roboty na podstawowym ciągu z Łodzi w kierunku północnym. PKP PLK wymieni tory pomiędzy Ozorkowem a Łęczycą na linii nr 16 do Kutna. Pasażerowie nie odczują jednak zbyt dużych utrudnień, bo prace prowadzone będą w godzinach nocnych.
Czerwcowa korekta rozkładu jazdy przyniesie duże zmiany w ruchu na węźle kutnowskim – związane przede wszystkim z rozpoczynającą się modernizacją magistrali E20. Pewne utrudnienia będą jednak czekać także na podróżujących w kierunku Łodzi. Zarządca infrastruktury zaplanował bowiem na okres letni kolejne roboty na linii nr 16. Większość pociągów będzie jednak kursować bez większych zmian.
Uruchomią komunikację zastępczą, ale tylko za kilka kursów – Od 17 do 20 oraz 23 i 24 lipca planujemy prace między stacjami Ozorków i Łęczyca – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Będą one jednak wykonywane w godzinach nocnych, kiedy ruch pociągów jest śladowy. Szlak ma być zamykany o 22:10 i otwierany o 5:10.
– Za wybrane pociągi będzie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa – zapowiada przedstawiciel PLK, nie precyzując jednak, ile kursów będzie musiało zostać skróconych. Jeśli zachowany zostałby rozkład jazdy zbliżony do funkcjonującego na linii nr 16 obecnie, skala utrudnień byłaby minimalna lub zmiany nie objęłyby ani jednego połączenia. – Szczegółowe informacje będą zawarte w czerwcowej korekcie rozkładu jazdy – usłyszeliśmy w Wydziale Prasowym spółki.
Prace w kolejnych dniach nie wpłyną na rozkład jazdy Poza tym zarządca zamierza wykonać przegląd sieci trakcyjnej – odbędzie się on po zakończeniu robót torowych. Jego początek zaplanowano na 27 lipca, a działania mają się zakończyć jeszcze w tym samym miesiącu. Ten etap nie będzie się już jednak wiązał z żadnymi uciążliwościami dla podróżnych. – Prace będziemy prowadzić w godzinach nocnych, między godziną 0:10 a 3:50 – tłumaczy bowiem Karol Jakubowski.
W ostatnich latach PKP PLK konsekwentnie prowadzi regularne naprawy na podstawowym ciągu komunikacyjnym z aglomeracji łódzkiej na północ.
Niedawno zakończyły się roboty na terenie samej Łodzi, w okolicach dworca Żabieniec i przystanku Radogoszcz Zachód. Jak informowaliśmy w lutym,
trwają już przygotowania do remontu mostów w okolicach Witoni. Dzięki poprawie standardów utrzymania udało się nieco poprawić parametry trasy.
Największa bolączka wciąż pozostanie aktualna Zakres podejmowanych robót nie rozwiązuje jednak podstawowego problemu, jakim jest niska przepustowość linii nr 16 pomiędzy Zgierzem a Kutnem. Ruch prowadzony jest tam jednotorowo z mijankami, a od czasu przejęcia przewozów przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną ruch regionalny znacząco wzrósł. Z Łodzi do Kutna kursuje też obecnie więcej niż jeszcze kilka lat temu pociągów dalekobieżnych. Ich część korzysta jednak z okrężnej trasy przez Łowicz, która również jest jednotorowa, a więc cechuje się podobnie niewielką przepustowością przy porównywalnej skali ruchu regionalnego.