W wyniku braku wagonów z miejscami do leżenia (kuszetki) z ważnymi przeglądami, PKP Intercity w większości przypadków oferuje przejazd w wagonach sypialnych w cenie kuszetek. Ale niektóre praktyki przewoźnika nie podobają się pasażerom. Z innych z kolei można się cieszyć.
Na przykład, pomimo tego, że czteromiejscowe kuszetki (cztery miejsca leżące w przedziale) dostępne są tylko w pociągu TLK Przemyślanin, bilety na miejsca w takim wagonie można kupić także na inne relacje. Oznacza to, że kupując 2 miejsca w kuszecie 4-miejscowej otrzymujemy wysoki standard, płacąc 63 złote za miejsce. Tymczasem, jadąc obok w wagonie sypialnym, za ten sam standard wagonu trzeba zapłacić 141 złotych. To informacja dobra, choć zapewne denerwująca tych, którzy płacą więcej. Gorzej, gdy po wejściu do wagonu okaże się, że podróż spędzimy w miejscu innym, niż wskazywałby na to bilet.
– W wielu relacjach PKP Intercity sprzedaje kuszetki w układzie 6 miejsc w przedziałach, blokując pulę na 27 miejsc odpowiednią dla tej w sypialnych. Relokację pasażerów na miejsca pozostawione są obsłudze. Jak mają się poczuć pasażerowie, którzy kupili w kuszetce tzw. dwa doły, np. miejsca 11 i 12, a okazuje się, że to są miejsca w dwóch różnych przedziałach? Jak to wytłumaczyć matce jadącej razem z dzieckiem? – pyta czytelnik.
„Miejsce w wagonie sypialnym to inny standard obsługi”
PKP Intercity tłumaczy, że decydując się na zakup droższego biletu w tym samym wagonie otrzymujemy nie tylko miejsce do spania.
– Miejsce sypialne od miejsca w kuszetce różni się nie tylko aranżacją przestrzeni w wagonie, ale także obsługą. W kuszetce pasażer otrzymuje koc, 2 prześcieradła i powleczoną poduszkę. W wagonie sypialnym czeka na niego łóżko w pełni pościelone przez obsługę, pakiet higieniczny oraz bezpłatny poczęstunek. W kuszetce wszelkie przekąski pasażer może kupić na własny koszt – wyjaśnia Marta Ziemska, rzeczniczka przewoźnika.
Podróżny poinformowany o warunkach podróży
Rzeczniczka tłumaczy również, jak PKP Intercity uczula pasażerów na możliwość przejazdu w różnych przedziałach. – Ze względu na to, że istnieje prawdopodobieństwo rozrzucenia dwóch miejsc zarezerwowanych w jednej transakcji do dwóch przedziałów, kasy zostały poinformowane o konieczności rezerwowania w tym przypadku miejsc ze wskazaniem (funkcja manualnego wyboru miejsc przez kasjera). W przypadku zakupu biletów przez system e-IC został wprowadzony komunikat informacyjny. Podróżnemu, jeszcze przed dokonaniem zakupu, jest komunikowane, że miejsca zostały przydzielone w różnych przedziałach i podróżny może zaakceptować taką sytuację i zakupić bilet lub anulować transakcję w przypadku braku akceptacji takiego sposobu przydzielenia miejsc – mówi Marta Ziemska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.