Jednym z kolejowych priorytetów Ministerstwa Infrastruktury zapowiedzianych na rok 2018 jest „poprawa jakości w przewozach”. W praktyce oznaczać to będzie podniesienie poziomu dotacji dla PKP Intercity.
O tym, że planowane jest zawarcie aneksu do Umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie przewozów międzywojewódzkim minister Andrzej Adamczyk informował w odpowiedzi interpelację posła Truskolaskiego, w której pytał on o priorytety Ministerstwa Infrastruktury.
– Projektowane zmiany polegają na włączeniu do umowy nowych taborowych projektów inwestycyjnych realizowanych na rzecz tych przewozów. Szacuje się, że zmiany te będą prawdopodobnie skutkowały zwiększeniem zobowiązań budżetu państwa w okresie do końca obowiązywania umowy ramowej, zatem na wprowadzenie tych zmian konieczna jest uprzednia zgoda Rady Ministrów, wyrażona w uchwale – napisał Andrzej Adamczyk.
Przypomnijmy: w 2015 r. PKP Intercity otrzymało z budżetu państwa 484,4 mln zł dofinansowania do przewozów międzywojewódzkich. W 2016 r. były to 522,9 mln zł, a w 2017 r. już 545,5 mln zł. Jak poinformował „RK” rzecznik prasowy ministerstwa Szymon Huptyś plan na 2018 rok zakłada dotowanie PKP Intercity kwotą 562,6 mln. zł.
– Jednak obecnie nie możemy określić skutków finansowych dla budżetu państwa, ponieważ nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje dotyczące dofinansowania z funduszy UE dla wszystkich projektów, o które PKP IC ubiega się w ramach POIiŚ – dodaje. O problemach PKP Intercity z pozyskaniem unijnych pieniędzy piszemy
tutaj.
W stosunku do 2017 roku nie ulegnie natomiast dofinansowanie do przewozów międzynarodowych wykonywanych przez PKP Intercity. MI zaplanowało na ten cel 11 mln zł. W 2016 roku MI dorzuciło do takich połączeń 15 mln zł, a w 2015 – 10,2 ml zł.
O wynikach finansowych PKP Intercity za rok 2017 można przeczytać
tutaj. Warto przypomnieć, że część z wypracowanego zysku pochodziła także z odszkodowania, jakie
Alstom wpłacił na konto PKP Intercity z tytułu opóźnionych dostawa pociągów Pendolino.