Podczas targów Innotrans w Berlinie Siemens pokazywał jeden ze swoich czołowych produktów – wielosystemową lokomotywę Vectron. Tym razem w wersji dla fińskiego przewoźnika – z przystosowaniem do pracy w ciężkich klimatycznie warunkach.
Vectron dla VR-Yhtyma Oy jest przystosowany do szerzego rozstawu szyn w Finlandii (1524 mm). – Lokomotywa ma dokładnie taki sam wózek, jak w innych Vectronach, co pokazuje uniwersalność produktu. Zastosowano jednak zestawy o szerszym rozstawie kół – mówi Piotr Dybowski, specjalista z firmy Siemens. Szerokość lokomotywy wynosi 3.070 mm, a długość 19.050 mm, natomiast wysokość przy opuszczonym pantografie to 4.248 mm. Masa lokomotywy to 90 ton.
Maksymalna prędkość fińskiego Vectrona to 200 km/h. Jest ona zdolna do pracy przy zasilaniu 25 kV prądu przemiennego 50 Hz, a maksymalna moc wynosi 6.400 kW. Ponadto lokomotywa jest wyposażona w dwa silniki spalinowe o mocy 180 kW każdy.
Fińska lokomotywa różni się wieloma szczegółami względem wcześniej sprzedawanych. – Zgodnie z życzeniami kupującego to zmieniona klimatyzacja, dostosowana do warunków subpolarnych, zmieniona czołownica w celu ułatwienia procesu czyszczenia szyb. Przy okazji tej lokomotywy już na wszystkich lokomotywach wprowadzono ogrzewanie reflektorów, by nie parowały, co było problemem np. przy wyjeździe z tunelu – mówi Dybowski.
fot. WUVectron wyróżnia się także z zewnątrz m.in. potężnym pługiem. – Ma on zabezpieczyć lokomotywę przed poważniejszymi skutkami w razie np. najechania na zlodowaciały śnieg, duże zwierzę (łoś, jeleń) – mówi Piotr Dybowski. Kolejną różnicą jest wyższy dach. – Wentylacja jest dwustronna, więc przenika też powietrze z zewnątrz dla chłodzenia silnika i przetwornicy trakcyjnej. Dokonaliśmy modyfikacji dla sprawnego działania lokomotywy w północnych obszarach Finlandii – wskazuje Christian Thoma, menedżer projektu.