Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zdecydowanie przeciwdziała możliwemu zagrożeniu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. 13 grudnia wydał decyzję wprowadzającą ograniczenia ruchu kolejowego na odcinku Turów – Kucelinka na linii kolejowej nr 61 Kielce – Fosowskie.
Ograniczenia ruchu kolejowego na linii kolejowej Kielce – Fosowskie to efekt nieprawidłowości związanych z wprowadzeniem do użytkowania samoczynnej dwustawnej blokady liniowej.
Samoczynna blokada liniowa to zestaw semaforów i urządzeń, które z założenia mają zabezpieczać ruch pociągów na szlaku. Po modernizacji linii PKP PLK, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 402/2013, miała obowiązek przeprowadzić pełną ocenę znaczenia zmiany w systemie kolejowym dla zabudowy takiej blokady liniowej.
Jednak prezes UTK stwierdził, że PLK nie przestrzegała nałożonych na zarządcę obowiązków, nie została przeprowadzona pełna ocena. Dotyczyła jedynie zmian technicznych i nie uwzględniała zagrożeń eksploatacyjnych. Brak przeprowadzenia pełnej oceny znaczenia zmiany (z uwzględnieniem kwestii eksploatacyjnych) skutkuje zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Prezes UTK zaznacza, że ostatecznie to PKP PLK jako zarządca infrastruktury, decyduje o rodzaju środków naprawczych minimalizujących stan zagrożenia.
Aktualizacja: Jest stanowisko PLK. Telefoniczne zapowiadanie oprócz blokady liniowej
Na prośbę "Rynku Kolejowego" stanowisko w sprawie ograniczenia ruchu przedstawił zarządca infrastruktury: - Na linii kolejowej nr 61 pomiędzy stacjami Kucelinka – Turów obowiązujące zasady prowadzenia ruchu gwarantują bezpieczeństwo kursowania pociągów po wprowadzeniu do eksploatacji blokady dwustawnej. Zapewnia to wprowadzone równocześnie telefoniczne zapowiadanie pociągów tzn. - na szlaku pomiędzy stacjami Kucelinka – Turów znajdować się może jeden pociąg - informuje rzecznik Mirosław Sieminiec.
Jak podaje, w związku z decyzją Prezesa UTK PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły dodatkowe działania w obszarze bezpieczeństwa, które nie wpływają na zmiany w rozkładzie jazdy. - PLK jest w posiadaniu Raportu oceny znaczenia zmiany eksploatacyjnej z dnia 04.05.2017r., przeprowadzonej z udziałem kluczowych przewoźników. Proces uzyskiwania zezwolenia na dopuszczenie podsystemu strukturalnego „sterowanie” ( tzn. wszystkich urządzeń pomiędzy stacjami i ich wzajemnej współpracy) do eksploatacji realizowany jest zgodnie z regulacją wynikającą z zapisów Ustawy o Transporcie Kolejowym - zapewnia rzecznik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.