Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Uszczelnienie i standaryzacja egzaminowania kandydatów na maszynistów to dobry pomysł

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
25-11-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Uszczelnienie i standaryzacja egzaminowania kandydatów na maszynistów to dobry pomysł
fot. Jakub Madrjas
Zakończyły się konsultacje planowanych zmian w prawie, które dotyczą egzaminów na stanowisko maszynisty. Uwagi przygotowało m. in. Railway Business Forum, które zgadza się z założeniem uszczelnienia i standaryzacji procesu egzaminowania kandydatów na maszynistów kolejowych a także centralnej ewidencji maszynistów. RBF uważa jednak, że projekt powinien zostać jeszcze dopracowany jeśli chodzi o zapisy konkretnych zmian w ustawie a co nie mniej ważne powinien być poddany pod konsultacje razem z projektami przepisów wykonawczych.

Ministerstwo Infrastruktury proceduje zmiany dotyczące egzaminów na stanowisko maszynisty. Chodzi o oddzielenie ośrodków szkolenia od instytucji egzaminujących. Ustawa miałaby wprowadzać również „system monitorowania maszynistów w zakresie ich kompetencji oraz czasu pracy”. Uwagi do projektu przygotowało m. in. Railway Business Forum. Jak czytamy, RBF generalnie zgadza się z założeniem uszczelnienia i standaryzacji procesu egzaminowania kandydatów na maszynistów kolejowych a także centralnej ewidencji maszynistów. - Uważamy jednak, że projekt powinien zostać jeszcze dopracowany jeśli chodzi o zapisy konkretnych zmian w ustawie a co nie mniej ważne powinien być poddany pod konsultacje razem z projektami przepisów wykonawczych albowiem to tych aktach najprawdopodobniej znajdą się bardzo ważne postanowienia uszczegółowiające założenia wprowadzanych zmian - pisze RBF.

Zdaniem organizacji, celowe byłoby umożliwienie szkołom ponadpodstawowym otrzymanie statusu ośrodka szkoleniowego prowadzącego sprawdzian na poziomie licencji. - Technika i podobne szkoły ponadpodstawowe uległy istotnemu ograniczeniu w wyniku ustania na pewien zatrudnienie osób określonych zawodów oraz wynikającej z dużej dynamiki zmian na rynku pracy. Zawężenie kształcenia do określonego zawodu czy wręcz stanowiska pracy raczej pogarszało niż poprawiało perspektywy zawodowe absolwenta - uważa RBF dodając, że obecnie brak maszynistów uchyla obawę o zatrudnienie. Natomiast przyjęcie koncepcji, że absolwent zostaje technikiem elektrykiem, mechanikiem lub w dziadzinie innego zawodu, a program kształcenia nie jest zawężony do określonego rodzaju pracy, daje gwarancję, że w przypadku braku warunków zdrowotnych lub innych koniecznych do wykonywania zawodu maszynisty albo kolejnej zmiany koniunktury będzie on kompetentny do wykonywania innej pracy. 

- Przesuniecie czynności egzaminacyjnych z jednostek komercyjnych do jednostki budżetowej jaką jest UTK rodzi oczywiście obawy o zachowanie adekwatnego budżetu w przyszłości. Ograniczenie budżetowe może bowiem uczynić z systemu egzaminacyjnego wąskie gardło. Przepisy przejściowe gwarantują maksymalne, ale nie minimalne wydatki budżetu - uważa RBF. Jak dodaje, w przypadku świadectwa maszynisty, pomimo przeniesienia egzaminu do UTK, komercyjny ośrodek szkolenia będzie delegował jednego egzaminatora do przeprowadzenia egzaminu praktycznego w UTK. Jest to konieczne ze względu na wielość typów pojazdów i szczególnych warunków prowadzenia ruchu pociągów, gdyż jak się wydaje nie będzie możliwe zgromadzenie w UTK egzaminatorów kompetentnych dla każdego typu pojazdu. - Niemniej obawy budzi praktyczna realizacja tego rozwiązania. W jaki sposób będzie organizowana i finansowana „delegacja” egzaminatora, który z reguły jest pracownikiem przewoźnika kolejowego? Prawdopodobnie kwestie te będą uregulowane w przepisach wykonawczych? - pyta RBF. Może powstać bardzo niebezpieczna sytuacja, w której organizator egzaminu nie będzie dysponował odpowiednimi osobami co opóźni lub uniemożliwi sam egzamin.

RBF proponuje też wyraźnie wskazać konieczność synchronizacji wymagań z przepisami UE, gdyż wymagania krajowe są zbyt restrykcyjne, jak na przykład wymagania zdrowotne lub co do czasu szkolenia. W wielu krajach w których poziom bezpieczeństwa jest lepszy lub porównywalny z krajowym wymagania te są mniej restrykcyjne bez szkody dla bezpieczeństwa. 

Zdaniem organizacji, nowy elektroniczny rejestr maszynistów jest logiczną konsekwencją nadania już dawno uprawnieniom maszynisty charakteru państwowego. Natomiast wprowadzenie rejestru czasu pracy wydaje się jedynym rozwiązaniem dla zapewnienia przestrzegania czasu pracy maszynistów będącego ważnym składnikiem bezpieczeństwa. Jednak wprowadza on dodatkowy obowiązek dla przewoźnika którego niespełnienie grozi sankcją. Jak dodaje RBF, nie jest jasne kto i w jakim zakresie będzie ponosił koszty przygotowania, wdrożenia i obsługi systemu. Nowy obowiązek nałożony na przewoźników zatrudniających maszynistów bez wątpienia będzie kreował konieczność wykonywania zadań zbierania i przekazywania danych, co w przypadku dużych przewoźników może spowodować konieczność np. dodatkowego zatrudnienia generującego koszty.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Infrastruktura

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Michał Szymajda 08 lipca 2021

Jednolity tekst ustawy o transporcie kolejowym już dostępny

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

inf. prasowa Kancelarii Prezydenta 10 marca 2020

Co z tą infrastrukturą usługową?

Prawo i polityka

Co z tą infrastrukturą usługową?

Jakub Madrjas 16 czerwca 2017

Zobacz również:

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Infrastruktura

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Michał Szymajda 08 lipca 2021

Jednolity tekst ustawy o transporcie kolejowym już dostępny

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

inf. prasowa Kancelarii Prezydenta 10 marca 2020

Co z tą infrastrukturą usługową?

Prawo i polityka

Co z tą infrastrukturą usługową?

Jakub Madrjas 16 czerwca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5