Województwo łódzkie nie wykupi działającego w regionie oddziału Przewozów Regionalnych. Zmiana stanowiska w tej sprawie podyktowana jest toczącym się procesem restrukturyzacyjnym PR. UMWŁ liczy na pozytywne wyniki prowadzonych działań, ale jednocześnie w najbliższych latach prawdopodobnie znów zwiększy rolę ŁKA kosztem PR Łódź.
Ogłoszone pod koniec zeszłego roku plany połączenia struktur dwóch działających w regionie łódzkim przewoźników są już nieaktualne. Łódzki urząd marszałkowski chciał wówczas wzmocnić Łódzką Kolej Aglomeracyjną i rozważał przejęcie łódzkiego oddziału Przewozów Regionalnych. – Myślimy o rozwoju kolei regionalnej podobnie jak np. województwo małopolskie, w którym również planowane są takie działania – mówił wówczas Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.
Negocjacje miały właśnie się rozpoczynaćWskazywał on, że operacja wykupienia oddziału mogłaby zostać zrealizowana już w perspektywie najbliższych dwóch, trzech lat. Takiego rozwiązania
nie wykluczały także Przewozy Regionalne. – W październiku 2015 zarząd spółki otrzymał pismo, w którym marszałek Witold Stępień informuje o gotowości podjęcia rozmów w zakresie ewentualnego przejęcia oddziału PR w Łodzi jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa – mówiła nam w styczniu Joanna Bator, rzecznik prasowy przewoźnika.
Zapowiedziała także rozpoczęcie konkretnych rozmów w tej sprawie i przygotowanie analiz ekonomicznych, które miałyby pomóc w ustaleniu szacunkowej wartości PR Łódź. Wszystko wskazuje jednak na to, że do negocjacji ostatecznie nie dojdzie. Dość niespodziewanie swoje zamiary zmienił bowiem potencjalny nabywca.
UMWŁ oczekuje dobrych zmian wewnątrz PR – Temat zaistniał podczas prac nad restrukturyzacją spółki. Było to rozwiązanie rozważane jako jedna z możliwości – mówi Jacek Grabarski z wydziału informacji i komunikacji społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. – Obecnie temat jest nieaktualny i żadne rozmowy dotyczące przejęcia nie są aktualnie prowadzone – dodaje.
Choć plany fuzji ŁKA i PR Łódź ogłoszone były publicznie później niż miały miejsce negocjacje dotyczące przyszłości Przewozów Regionalnych, UMWŁ tłumaczy swoją decyzję toczącym się procesem restrukturyzacji ogólnopolskiego przewoźnika. – Wojewódzkie łódzkie przystało na nią jako jeden z akcjonariuszy. Liczymy na pozytywne rezultaty zmian w spółce przynoszące korzyści dla pasażerów i dobre wyniki ekonomiczne – stwierdza Jacek Grabarski.
Dwóch przewoźników, ale to ŁKA rośnieMimo planowanego obecnie zachowania obu działających w Łódzkiem przewoźników należy spodziewać się dalszego ciągu postępującej marginalizacji roli PR Łódź. Łódzka Kolej Aglomeracyjna przejęła w ostatnich latach znaczną część ruchu na liniach wychodzących promieniście ze stolicy regionu. W ramach trwającej perspektywy budżetowej UE województwo wraz z ŁKA planują zakup znacznej liczby nowych jednostek, które pozwoliłyby spółce na realizację kolejnych zadań wykonywanych dziś przez Przewozy Regionalne.