Czy łódzkie podpisze z PR kilkuletni kontrakt na obsługę połączeń pasażerskich? W tym miesiącu zarząd województwa prawdopodobnie podejmie decyzję o rozpoczęciu ze spółką negocjacji w tej sprawie. Umowa objęłaby jednak wyłącznie połączenia o charakterze międzywojewódzkim, a nie cały ruch w regionie.
Łódzki samorząd wojewódzki jest kolejnym, który rozważa podpisanie z Przewozami Regionalnymi umowy obowiązującej przez kilka lat. Rozważanym obecnie scenariuszem jest jednak objęcie nią stosunkowo krótkiego, trzyletniego okresu. Wiemy też, że porozumienie pomiędzy PR a łódzkim marszałkiem w nowej formule nie wejdzie w życie w przyszłym roku.
Wieloletni kontrakt objąłby tylko przewozy międzywojewódzkie – Na rok 2017 ze spółką Przewozy Regionalne zawarta zostanie umowa roczna – mówi Jacek Grabarski z Wydziału Komunikacji Społecznej i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Prace nad jej kształtem zmierzają już do finału. – Wkrótce zostanie podpisana przez obie strony – zapowiada przedstawiciel urzędu. Kolejny kontrakt z przewoźnikiem mógłby jednak objąć dłuższy okres.
– Na lata 2018 – 2020 rozważane jest zawarcie ze spółką Przewozy Regionalne umowy wieloletniej na międzywojewódzkie pasażerskie przewozy kolejowe – wskazuje Jacek Grabarski. Należy w tym miejscu przypomnieć, że istotna część pociągów łączących łódzkie z innymi regionami już dziś objęta jest kontraktem obowiązującym do roku 2020. Chodzi tu o kursy zamawiane wspólnie z województwem wielkopolskim i realizowane na trasie Łódź Kaliska – Ostrów Wielkopolski – Poznań Główny. Samorządy podpisały pięcioletnią umowę z PR, która pozwoliła przewoźnikowi na zmodernizowanie obsługujących tę relację jednostek.
Rola PR po dostawach dla ŁKA nadal niepewnaWedług przedstawiciela regionu trzyletni kontrakt nie objąłby natomiast połączeń o charakterze regionalnym. Tymczasem do roku 2020 będą one stanowić istotną część pracy przewozowej realizowanej przez PR w regionie łódzkim, bo do czasu dostarczenia nowego taboru dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej województwo musi kontraktować obsługę kilku tras u ogólnopolskiego przewoźnika. Wśród nich jest także jedno z najważniejszych połączeń w regionie – z Łodzi do Skierniewic.
Umowa wieloletnia objęłaby zatem prawdopodobnie jednak tylko uruchamiane we współpracy z samorządem województwa śląskiego kursy do Częstochowy, połączenia do Wrocławia i Torunia oraz pociągi na ciągu Kępno – Wieluń – Tarnowskie Góry, być może także segment interRegio Łódź – Warszawa. Nie pozwoliłaby też na wypracowanie roli PR już po rozszerzeniu działalności Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, choć
jak twierdzi dyrektor łódzkiego oddziału spółki, przyszłość zakładu jest względnie pewna. Jak wskazuje Jacek Grabarski, dyskusje o rozpoczęciu negocjacji prowadzone będą podczas październikowych posiedzeń zarządu województwa. Temat ten jest też przedmiotem prac Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.