Łódzkie chce pozyskać fundusze, by kupić tabor do obsługi połączeń z Łodzi do Warszawy. Samorząd ogłosił więc początek przygotowań do budowy Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej, która miałaby zostać utworzona jeszcze w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014 – 2020. W przedsięwzięciu nie uczestniczą władze Mazowsza.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego rozpoczął prace nad koncepcją utworzenia Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej. Władze regionu ogłosiły właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej dla projektu „Utworzenie łódzko-warszawskiej kolei aglomeracyjnej – zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi Polski Centralnej”. Jak czytamy w opisie zamówienia, samorząd chciałby zrealizować przedsięwzięcie przy wykorzystaniu funduszy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
UMWŁ milczy, by pokonać konkurencję
– Z projektem tym będziemy startować w konkursie, który ogłoszony będzie w listopadzie przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych – potwierdza Jacek Grabarski z wydziału informacji i komunikacji społecznej UMWŁ. Na razie nie są jednak znane żadne szczegóły dotyczące kształtu Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej, jaką chciałby powołać samorząd. Nie wiadomo więc ani jakiego rodzaju tabor miałby zostać kupiony w ramach tej inwestycji, ani jaki byłby zasięg terytorialny Ł-WKA, ani kto byłby przewoźnikiem obsługującym nowe połączenia.
– Wszystkie te sprawy będą podlegać rozstrzygnięciu w studium, które jest przedmiotem zamówienia – tłumaczy Jacek Grabarski i dodaje, że na pewno przedsięwzięcie objęłoby linię Łódź – Warszawa. – Do czasu zamknięcia konkursu CUPT nie będziemy udzielać szczegółowych informacji dotyczących naszego projektu. Nie chcemy ułatwiać zadania konkurencji, a trasa do Warszawy jest obsługiwana przez wielu przewoźników – wskazuje.
Co ciekawe, przedsięwzięcie jest przygotowywane bez udziału województwa mazowieckiego. – To nie jest projekt Mazowsza – stwierdza Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. – Choć oczywiście trzymamy kciuki za jego realizację – dodaje.
Producent taboru zapewni także utrzymanie
Oferty w przetargu można składać do 14 czerwca. Wymagany termin realizacji całego zadania to 30 listopada. Wartość całego projektu wstępnie oszacowano na 246 mln zł. UMWŁ liczy, że z funduszy unijnych pochodzić będzie 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu, czyli ok. 170 mln zł. Samorząd zakłada, że pozostanie właścicielem zakupionych pojazdów (ich liczba będzie określona dopiero w studium) i przekaże je przewoźnikowi pełniącemu rolę operatora na linii Łódź – Warszawa. Podobnie jak w przypadku Flirtów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, dostawca nowego taboru będzie musiał zapewnić utrzymanie składów na poziomie do P4, w tym wypadku przez 15 lat od ich dostarczenia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.